Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) nemrég a biztonsági szempontrendszere alapján leminősítette a maláj légügyi hatóságot, ami korlátozza a Malaysia Airlines és a Oneworld légiszövetségi partnere, az American Airlines közötti együttműködést.

Mint megírtuk, az FAA november közepén hozott határozata értelmében a Maláj Polgári Légiközlekedési Hatóságot (CAAM) a rosszabb, kettes biztonsági kategóriába sorolta át az IASA minősítő-értékelő szempontrendszerében.

Ebben az amerikai hivatal azt igyekszik felmérni, hogy az egyes országok hatóságai és azok tevékenysége mennyire áll összhangban az ENSZ polgári repülési szervezete, az ICAO által támasztott biztonsági sztenderdekkel. Egyúttal ezzel szabályozzák azt is, mely országokban bejegyzett légitársaságok indíthatnak vagy üzemeltethetnek járatokat az USA-ba, és melyek nem.

Illusztráció, a Malaysia Airlines egyik, oneworld légiszövetség logóját viselő Airbus A330-asa.

A maláj hatóság elsőből második kategóriájúvá minősítésével az ottani cégek nem indíthatnak új járatokat az Egyesült Államokba, és a már létező útvonalakon sem növelhetik a frekvenciákat, csak a már meglévő szinten tarthatják azokat, emellett az intézkedés a code share megállapodásokat is korlátozza.

Ez érinti rosszul a Malaysia Airlines és az American Airlines kapcsolatát, ugyanis a Oneworld szövetségi tagok közötti kétoldalú code share megállapodás egyoldalúra szűkül.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az FAA egyik szóvivője ezzel kapcsolatban az ATW Online-nak elmondta, a kettes kategóriába sorolt országokban működő cégek járatai nem repülhetnek az USA-ban bejegyzett cégek kódjaival, mert nem garantálható a kellő mértékben az utasok biztonsága. Fordítva ellenben továbbra sincs akadálya semmilyen együttműködésnek, az American Airlines járatai zavartalanul használhatják a maláj járatszámokat is.

A gyakorlatban így az American nem értékesíthet jegyeket a Malaysia járataira, a maláj cég foglalási rendszerében viszont maradhatnak a megállapodásban szereplő American-járatok.

Az ázsiai ország nemzeti légitársaságának szóvivője érdemben nem kommentálta az ügyet, de hangsúlyozta, hogy a megállapodás érvényben marad és az utasok nem érzékelnek semmilyen változást. Az American már valamivel rosszabb helyzetbe került, a maláj légitársaság gépeire náluk foglalt jegyek november 11. után nem érvényesek, így ezen utasokat is át kellett foglalni más járatokra.

Hátrányosan érintett még az Air Asia X diszkont légitársaság is: a Kuala Lumpurból a japán nagyváros, Oszaka érintésével a Hawaii-on található Honoluluba közlekedő járata megtartása mellett nem terjeszkedhet egy ideig az észak-amerikai piacon.

Az FAA korábbi közleménye ugyanakkor kiemelte, az IASA rendszer nem egy-egy konkrét légitársaság, vagy az adott ország repülésbiztonságának, a légiforgalmi-irányítói szolgálatának minősítésére szolgál, ezek véleményezésére más fórumok és szankcionálási módszerek állnak rendelkezésre. A hatóságok minősítésekor az amerikai delegáció az adott országban működő légitársaságokhoz látogat el felmérni azok hatóságokkal fennálló viszonyát, a nemzetközi és helyi szabályozások betartatásának metódusait és hatékonyságát.

A rendszerben csak azok az országok szerepelnek, amelyek légitársaságai repülnek az Egyesült Államokba, vagy van code share megállapodásuk valamely ott bejegyzett céggel, esetleg önkéntes alapon működnek együtt az FAA-vel. Malajzián kívül jelenleg öt másik, kettes kategóriába sorolt térség van: Banglades, Costa Rica, Curaçao, Ghána és Thaiföld.

Fotó: AIRportal.hu