A brexit miatt a két nagy fapados légitársaság módosításokat hajtott végre a részvényesek jogait illetően, hogy megőrizzék az EU-s repülési lehetőségeiket.

Az Egyesült Királyság ugyan idén már formálisan elhagyta az Európai Uniót, a jövőbeni viszony keretrendszerének kialakítása miatt azonban egy éves átmeneti időszak következett, ami 2021. január 1-jén jár le.

Az unióban bejegyzett légitársaságokra vonatkozó szabályok ugyan változatlanok maradnak, de az ír székhellyel rendelkező Ryanair és a magyar légügyi hivatal engedélyeivel repülő Wizz Air is kénytelen módosításokat eszközölni.

Fotó: AIRportal.hu

A fő szabály szerint ugyanis uniós légitársaságban a többségi tulajdonosoknak és az irányításnak is az európai közösségben bejegyzettnek kell lennie, különben elveszítik repülési jogukat. Ugyanakkor számos légicégben brit befektetők a többségi tulajdonosok.

A két fapados légitársaság egyik napról a másikra nem tudja 50 százalék alá vinni a nem EU-s tulajdoni hányadot, ezért a döntéshozatali rendszert alakítják át, bizonyos részvények birtokosai elveszítik szavazati jogukat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Wizz Airnél a Flightglobal szerint ezáltal 49 százalékra csökken az úgynevezett „non-qualifying”, azaz szavazatképtelen tulajdon hányada, az ilyen részesedéssel rendelkezők nem vehetnek részt és nem is szavazhatnak a társaság közgyűlésein.

A Ryanair szintén korlátozott jogosultságot biztosít a nem uniós tulajdonosoknak, aki pedig megválna a részvényektől, azt csak uniós jogi vagy magánszemélynek adhatja el. Hasonló döntést jelentett be korábban az Easyjet is.

Forrás: Easyjet

Mint arról korábban beszámoltunk, több ország is lazította volna az uniós légitársaságok tulajdonosi szerkezetére vonatkozó előírásokat. Spanyolország, Írország és Magyarország azt szerette volna elérni, hogy a brit állampolgárok az unióból való kiválás után is EU-s befektetőknek és tulajdonosoknak minősüljenek, de a javaslatot az Európai Bizottságban Franciaország és Németország sem támogatta.