A járvány miatti helyzetben nagyon sok járatot töröltek a légitársaságok, több ország bezárta határait a külföldiek előtt, az utasok pedig bizonytalanok, sokan nem tudják, jogosultak-e pénz visszatérítésre vagy dátummódosításra. Összefoglaltuk a lehetőségeket.
Egyre több ország nem enged be területére külföldi állampolgárokat az új koronavírus-járvány miatt, számos légitársaság rendkívül sok járatát törölte vagy törli folyamatosan, a hatósági rendelkezések, vagy egyszerűen a kereslet visszaesése miatt. Emellett, a körülmények miatt az emberek nagy része önszántából mond le az utazásról, de kevés információval rendelkezik arról, hogy ilyen esetben van-e lehetősége a repülőjegy átfoglalására vagy a pénz visszaigénylésére.
Teendők járattörlés esetén
Amennyiben a légitársaság törli a járatot, köteles ingyenes átfoglalást biztosítani vagy visszaadni a repülőjegy árát. A légitársaság minden esetben értesíti utasait a járattörlésről és a további lehetőségekről.
Ha az utas a légitársaság oldalán vagy irodájában foglalt, közvetlenül kap (általában emailes) értesítést, ha pedig közvetítő oldalon vagy utazási irodában tette, akkor alapesetben onnan érkezik a tájékoztatás.
A fapados légitársaságok járattörlés esetén a saját útvonalaikra végzik el az átfoglalást, a hagyományos légitársaságoknál viszont előfordulhat, hogy partnercég, légiszövetségen belüli másik fuvarozó gépére teszik át az utast. Ez akkor lehet fontos, ha valaki külföldön tartózkodik és a visszaúti járatát törölték.
A légitársaságok által felajánlott automatikus átfoglalást az utas nem köteles elfogadni.
Ha a légitársaság a járattörlésről az indulást megelőzően minimum 14 nappal értesíti az utast, akkor átfoglalást vagy pénzvisszatérítést kell nyújtania, kártérítést viszont nem.
Ha azonban az értesítés az utazást megelőző 14 napon belül történt, a légi utasok jogait és kártérítéseket szabályzó 261/2004/EK rendelet szerint a légitársaság a fentiek mellett kártérítést is köteles fizetni az utasnak. (Az EU egyelőre nem függesztette fel a rendelet hatályát, de akár még ez is megtörténhet.)
A kártérítési kötelezettség alól kivételt képeznek a vis maior helyzetek, amikor a járattörlés a légitársaság hatáskörén kívüli, elháríthatatlan ok miatt történik. A koronavírus-járvány is vis maiornak minősül. Tehát ha a törlés annak következtében történt, hogy az adott repülőtér nem fogad járatokat, vagy a hatóságok a beutazást megtiltották az adott országba, akkor a légitársaság mentesül a kártérítési kötelezettség alól.
Amennyiben a légitársaság nem vis maiornak minősülő ok miatt (vagy ha ez vitatható, pl. a keresletcsökkenés miatti járattörlés nem feltétlenül vis maior) töröl egy járatot, akkor az utas által benyújtott kárigényről majd a bíróság döntheti el, hogy a légitársaság mentesül-e a kártérítés alól.
Átfoglalást vagy pénzvisszatérítést vis maior esetén is biztosítania kell a légitársaságnak, de kártérítést nem.
A készpénzben történő visszatérítés általában hosszabb átfutási idővel történik meg. Egyes légitársaságok (pl. a Wizz Air), ha az utas nem kéri vissza a pénzt, az eredeti összegnél többet írnak jóvá későbbi utazásokra felhasználható utalvány vagy kredit formájában.
Ha az utas önként mond le az utazásról
Amennyiben valaki maga dönt úgy, hogy nem kíván repülni, noha a járatát nem törölte a légitársaság, akkor alapesetben nincs lehetősége a pénz visszaigénylésére, kivéve, ha módosítható-lemondható repülőjegyet vásárolt. Ezek a magasabb kategóriájú, „flex” (flexibilis) jegyek.
Az elmúlt hetekben a légitársaságok java rugalmas szabályokat vezetett be a koronavírus-járvány okozta önkéntes útlemondásokhoz az alaptarifájú jegyek esetén is.
Ezzel a cégek lehetőséget adnak az utasoknak a járat dátumának (vagy egyes társaságoknál akár a célállomás) megváltoztatására anélkül, hogy extra módosítási díjat kellene fizetni.
A jegyárak közti különbözetet ezekben az esetekben is meg kell fizetni, tehát ha az új dátumon az utazás drágább, mint az eredeti időpontban, akkor nem lesz teljesen költségmentes az átfoglalás.
Amennyiben az új dátumon a repülőjegy olcsóbb vagy ugyanannyiba kerül, mint az eredetin, semmit nem kell fizetni.
Minden légitársaság más és más szabályokat léptetett érvénybe az ingyenes átfoglalással kapcsolatban, ezért mindenképpen érdemes az adott légitársaság honlapján tájékozódni a pontos feltételekről.
A legfontosabb szempontok, amire figyelni kell:
- milyen időszakra szóló repülőjegyek esetén biztosítja a külön díj nélküli átfoglalás lehetőségét a légitársaság?
- az átfoglalást/módosítást milyen időszakban kell/lehet elvégezni?
- az átfoglalás lehetősége csak dátummódosítást jelent, vagy a célállomást is lehet-e módosítani?
- csak átfoglalást, vagy pénz visszatérítést (általában utalvány/voucher formájában) is biztosít-e a légitársaság?
- a kapott utalványt legkésőbb milyen dátumig lehet felhasználni?
Több hagyományos légitársaság repülőjegy-utalvány formájában is biztosít visszatérítést, amelyet bármely célállomásra fel lehet használni a légitársaság saját hálózatán, akár egy éven keresztül.
A fapadosok közül egyelőre az Easyjet és a Ryanair kezeli rugalmasan az útlemondásokat, a Wizz Air-nél nincs lehetőség plusz díj nélkül áttenni más dátumra a repülést. A Ryanair esetében a március 13. és 31. közötti utazásokat módosítási díj nélkül lehet más dátumra tenni, az Easyjetnél nincs megszabva utazási periódus.
Ezekben a napokban a légitársaságok szerverei túlterheltek, nehezen lehet elérni őket, ezért előfordulhat, hogy az átfoglalás sem működik.
Akinek a napokban lett volna vagy lenne az utazása, de nem sikerül átfoglalnia más időpontra a légitársaság rendszerének hibájából, vagy az ügyfélszolgálat elérhetetlensége miatt, érdemes levelet írnia az adott cégnek, akár képernyőfotókkal alátámasztva a történteket (pl. hol akadt el a folyamat), így talán több esély van mihamarabb elérni a módosítást, vagy visszatérítést.
Ha nem akarsz, nem kell elutaznod!
Gyakori tévhit az, hogy ha a repülőjeggyel rendelkező utas nem jelenik meg a repülőtéren, a légitársaság utólagosan pénzbírsággal sújtja, ám ez teljesen alaptalan félelem.
Utólagos „büntetés” még olyan esetben sem fordulhat elő, ha az utas már elvégezte a check-int, és mégsem jelenik meg a beszállókapunál.
A légitársaságok általában több repülőjegyet adnak el, mint ahány ülőhely van a repülőgépen, mert mindig akad olyan utas, aki nem jelenik meg a járaton (ezt hívják “no-show”-nak).
Most ne utazz el! – Szerkesztőségünk állásfoglalása
A jelenlegi járványhelyzetben az AIRportal.hu szerint az a felelős döntés, ha most nem utazol.
A helyzet naponta, sőt naponta többször változik, az országok lezárják a határaikat, repülőtereiket, karanténba küldhetik a külföldről visszatérő állampolgáraikat. Légitársaságok teljes működése áll le hetekre.
Ha valaki mindezek ellenére elutazik, érdemes azzal a lehetőséggel is kalkulálnia, hogy a légitársaságok törlik a visszaúti járatát.
Ha az utas kint ragad külföldön (főleg vis maior helyzet miatt), a hazajutás vagy hosszabb kinti tartózkodás nagyságrendekkel magasabb költségekkel járhat, mint „elbukni” egy akár több tízezer forintos repülőjegyet is. Nem beszélve arról, ha valaki külföldön kerül karanténba, vagy ott betegszik meg, illetve esetleg megfertőződve, de tünetmentesen hazaérkezve idősebb, kockázati csoportba tartozó szeretteinek átadja a vírust.
Ezeket a szempontokat mindenkinek érdemes utazás előtt mérlegelnie!