A telekommunikációs szektorból érkezett nemrégiben a légiforgalmi irányításhoz Kaiser Csaba, aki rendszerüzemeltető mérnökként dolgozik a HungaroControl csapatában. A szakember ezt a különleges területet mutatta be az AIRportalnak.

Kaiser Csaba, a HungaroControl rendszerüzemeltető mérnöke. (Fotó: AIRportal.hu)

A HungaroControl irányítási rendszerek csoportja végzi a légiforgalmi irányítást kiszolgáló, több mint tíz rendszer felügyeletét, de felelősségi körének része annak a videófalnak az üzemeltetése is, amely az úgynevezett távoli (virtuális) toronyban található – mondta el Kaiser Csaba.

Az üzemeltetők munkájához tartozik a rendszerek tesztelése és a nemzetközi, zárt üzenetküldő platform (AFTN-AMHS rendszer) operátori feladatainak ellátása is, amelyen keresztül például repülési tervek, időjárásadatok cserélnek gazdát az egyes végfelhasználók között.

Szerteágazó feladataik között tudhatják továbbá a meteorológiai rendszerek, a repülési tervek küldését biztosító rendszer (EAD, European AIS Database), illetve az ezek online feladására szolgáló NetBriefing, valamint az útvonal-navigációs berendezések (VOR jeladók, DME eszközök működésének monitorozása) felügyeletét is.

A rendszerüzemeltetők folyamatos munkarendben dolgoznak, 12 órás műszakokban.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezek a műszakok reggel 7-től este 7-ig, illetve este 7-től reggel 7-ig tartanak. Egy nappalos műszakot másnap egy éjszakás követ, majd pedig két szabadnap következik. Ez a ciklus négynaponta ismétlődik, így az ebben a munkarendben dolgozók viszonylag sok szabadidővel rendelkeznek, de fel kell készülni az éjszakai, a hétvégi és az ünnepnapi munkavégzésre is.

Kaiser Csaba 2018 októberében csatlakozott a HungaroControl csapatához, az irányítási rendszerek csoportban irányítási rendszerüzemeltető mérnökként dolgozik. Villamosmérnöki végzettséggel rendelkezik, amelyet a Kandó Kálmán Főiskolán szerzett meg 2006-ban, később pedig Műszaki menedzserként másoddiplomázott. Tizenhat évet dolgozott a piacvezető magyarországi telekommunikációs cégnél, ahol a termékek piaci bevezetése előtt végzett ügyfélszempontú tesztelési feladatokat és üzemeltette a szolgáltatások paramétereit országosan mérő és monitorozó rendszereket. Jelenlegi munkája előtt rövid ideig automatizált szoftvertesztelő is volt egy fejlesztőcégnél, ám az túl egyhangú volt számára. A repülés iránt gyermekkora óta rajong, régi álma vált valóra azzal, hogy felvételt nyert a HungaroControlhoz. Három gyermek édesapja.

A rendszerüzemeltetők a műszakok elején hivatalos átadás-átvétellel lépnek szolgálatba, ezt követően kezdik meg a rendszerek ellenőrzését. Irodájukban számos nagy méretű monitoron felügyelhető a kompetenciájukba tartozó rendszerek működése, a szerver oldal és a felhasználói felületek is elérhetők, valamint távoli eléréssel a felhasználói végpontok is kezelhetők.

Ha valamilyen hiba merülne fel, a rendszer a felügyeleti monitorokon típusuktól függően, vizuálisan ezt is megjeleníti. Ilyenkor következik a probléma lokalizálása, majd elhárítása, végül a tevékenységet naplózni kell. A légiforgalmi irányításban használt rendszerek stabilak, így a legtöbb hiba házon belül elhárítható, ritkán van szükség külső szállító bevonására – hangsúlyozta a szakember.

Ezek mellett vannak napi, heti, havi és féléves rendszerességgel ütemezett karbantartási feladatok is, amelyeket utasítások szerint kell végrehajtani és dokumentálni. Műszak végén pedig természetesen át kell adni mindent a következő szolgálatnak.

Műszakonként három üzemeltető dolgozik. A csapatban mindenki ki van képezve az összes kezelt rendszerre, így egy komolyabb hiba esetén tudják egymást segíteni, ha viszont szimultán kell több hibát orvosolniuk, meg tudják osztani, hogy ki melyikkel foglalkozik.

A csapat nagyon összetartó, a kollégák mindenben támogatják egymást, hiszen mindenki számára a repülésbiztonság garantálása, és ezen belül a rendszerek teljeskörű rendelkezésre állása a legfontosabb, ugyanis bármilyen kiesés komoly hatással lehet a légiközlekedésre.

A felelősség hatalmas, tudni kell önállóan dolgozni és döntéseket hozni, ugyanakkor az ember soha nincs magára hagyva egy problémával.

Kaiser Csaba, a HungaroControl rendszerüzemeltető mérnöke. (Fotó: AIRportal.hu)

A legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a bizonyos fokú monotonitásból időnként ki kell lépni, mert ha hirtelen felmerül egy komolyabb hiba, azt azonnal tudni kell kezelni. Ezért is nagyon fontos a biztos elméleti tudás.
Az üzemeltetők időről időre felfrissítő képzéseken is részt vesznek, hogy a ritkán felmerülő hibák elhárítására is felkészülten tudjanak reagálni – emelte ki Kaiser Csaba.

A munka ellátásához elengedhetetlen az erős Linux-tudás és a hálózatfelügyeleti rendszerek ismerete. Előnyt jelent a repülés iránti érdeklődés, vonzalom – noha ez egyáltalán nem elvárás, de a mindennapokban jól jöhet ez a plusz kötődés és motiváció.

Az irányítási rendszerüzemeltető pozícióra jelentkezők három fordulós kiválasztási folyamaton vesznek részt, amelyben a HungaroControl szakemberei komoly szakmai kérdésekkel derítik ki, hogy kik tudnak megfelelni a munkakörhöz tartozó elvárásoknak.

A sikeres felvételit követően kezdődik az elméleti alapképzés, majd a rendszerek gyakorlati megismerése. Ez napi nyolc órában zajlik és a felvételtől számítva egy-másfél év szükséges ahhoz, hogy egy új kolléga megszerezze a szükséges tudást, teljesítse a vizsgákat, és műszakba állhasson.

Itt azonban nem ér véget a tanulás és a tapasztalatszerzés: következik az úgynevezett „on the job” tréning, azaz munkavégzés közben még egy-másfél év, amíg az új kolléga megszerzi azt a rutint, amellyel magabiztosan, akár önállóan is el tud végezni egy hibaelhárítást. A betanulás időszakában a kollégák alapbért kapnak, majd a műszakba járás kezdetétől ez már kiegészül a műszakpótlékkal.

Bár a rendszerek egyediek és a szakterület is speciálisnak számít, az üzemeltetői munka alapjaiban nem különbözik más iparágakban, például a telekommunikációs vagy a banki szektorban végzett rendszerüzemeltetéstől.

Aki rendelkezik üzemeltetői előképzettséggel, szereti a repülést, és érzi magában a szükséges affinitást egy felelősségteljes, ugyanakkor különleges munkához annak ez az ideális hivatás – vallja Kaiser Csaba.