A koronavírus-járvány utáni helyzetre szánt különleges kialakítású hármas üléssort, illetve meglévő székekre helyezhető elválasztót tervezett az olasz kabinberendezéseket gyártó cég, az Aviointeriors.
A kétarcú római mitológiai istenség után Janusnak elnevezett elképzelés alapelve, hogy az utazási korlátozások feloldása után is biztosítsa a repülőgépen utazóknak a bizonyos szintű távolságtartást (vagy annak érzetét), de nem csökkentve jelentősen a repülőgépek kapacitását.
A Flightglobal cikke szerint az Aviointeriors ötlete az, hogy a középső ülést – aminek blokkolásáról van mostanában szó – szembe fordítják a többivel, és egy plexi fallal választanák el a kétoldalt lévőktől. Az elválasztó a folyosó melletti ülés oldaláig is kiérhet, további biztonságérzetet nyújtva.
Paolo Drago, a cég vezetője elismerte, hogy a Janus bevezetése viszonylag komplex átalakításokat igényel a repülőgépek fedélzetén, de előnyt jelent, hogy nem csökken jelentősen a gépek kapacitása, így nem kerül veszélybe a cégek profitja.
Az egészségügyi kockázatok csökkentésén túl az új elrendezés az eddig csak a prémium kabinrészeken megszokott elszeparáltabb teret is biztosíthatná a turista osztályon utazóknak.
Drago kiemelte, a szembefordított középső ülések nem igényelnének szignifikánsan több helyet a tradicionális elrendezésnél, és a kiürítési előírásoknak is megfeleltethetők. Egyedül a vészkijáratok melletti sorokban nem alkalmazható az elrendezés a hatósági rendelkezések miatt.
Ha valamelyik légitársaság kifejezi komoly érdeklődését, esetleg vásárlási szándékát az ülések iránt, úgy hat hónapon belül le tudják szállítani az első példányokat, mert minden gyártási kapacitás rendelkezésre áll.
A részletes tervezésbe érdeklődő nélkül egyelőre nem fektetnek komolyabb összegeket.
Az Aviointeriors másik, jóval kisebb átalakítást igénylő biztonsági koncepciója a Glassafe: ez a meglévő üléssorokra illeszthető plexi elválasztó.
Azt Paolo Drago is elismerte, hogy ennek alkalmazása valamennyi plusz terhet jelenthet a gépeknek, de véleménye szerint az üresen hagyott középső üléseknél még ez is jobban megérné.
Mivel az egész Glassafe csak egy utólagosan felszerelhető kiegészítő, a prototípusok legyártása után akár két hónapon belül is a légitársaságok rendelkezésére tudná bocsájtani az Aviointeriors, feltéve, ha a hatóságok is rábólintanak az ötletre.