Őrültség, reménytelenül hatékonytalan és megfizethetetlen Michael O’Leary, a Ryanair vezére szerint az a javaslat, hogy a koronavírus-járvány miatti utazási korlátozások feloldását követően a repülőgépeken a középső üléseket üresen hagyják.

Az ír ultra low-cost légitársaság, a Ryanair szabadszájú vezére, Michael O’Leary a Reutersnek elutasította és nonszensznek nevezte azokat a szerinte „őrült” javaslatokat, amelyek szerint a légitársaságok a repülőgépeiken üres középső ülésekkel repülnének a járványt követő kezdeti időszakban.

Forrás: Ryanair

Úgy véli, a hatóságok képviselői a lezárások miatt a hálószobáikban ülve próbálnak előállni a légijáratok újraindulása esetén bevezetendő ilyen egészségügyi korlátozó intézkedésekkel, ám ez mind nonszensz, és kérdéses, hogy bármi hasznuk lenne a gyakorlatban.

A javaslatok a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) és a rivális Wizz Air vezetője, Váradi József részéről is elhangzottak a napokban.

Legutóbb az Easyjet vezére, Johan Lundgren is azt nyilatkozta: mérlegelik az utasok közötti távolságtartás érdekében azt, hogy maximum kétharmados töltöttséggel repüljenek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

O’Leary ehelyett minden utas és személyzet számára kötelezővé tenné a maszkok viselését a reptereken és a fedélzeten, valamint lázmérést vezetne be.

A Ryanair vezére szerint a középső ülések blokkolása egyáltalán nem jelentene megoldást arra, hogy az utasok között biztosítsák a 2-2 méteres távolságot a fedélzeten, ez az utazások egyéb szakaszaiban is kivitelezhetetlen.

Forrás: Ryanair

Azzal érvelt, hogy a távolságtartás a repülőterekre történő tömegközlekedés, például vonatozás során sem lehetséges, ahogy a repülőtéri check-in, utasbiztonsági ellenőrzés során, valamint a terminálok éttermeiben és üzleteiben sem, ahogy ezt a légikikötők üzemeltetői is beismerik.

A Ryanair álláspontja az ügyben nem meglepetés, mert az ultrafapadosok üzleti modellje éppen arra épül, hogy repülőgépeik a maximális székezéssel, minél magasabb töltöttséggel (load-factor) repüljenek.

A középső ülések kihagyásával egy 180 üléses A320-ason 120, egy 230 üléses A321-esen 160, a Ryanair 189 főre berendezett Boeing 737-800-asain pedig maximum 126 székre csökkenne az eladható helyek száma.

Ráadásul az IATA javaslatai között a széktávolságok növelése is felmerült, bár ez nem került reflektorfénybe a hírekben.

A távolságtartási intézkedések sokkal érzékenyebben érintenék a fapadosokat, mint a hagyományos légitársaságokat, utóbbiak üzleti tervei békeidőben alacsonyabb töltöttséggel számolnak, és gépeik eleve kevesebb székkel repülnek. A fapadosok a hagyományos légitársaságokkal ellentétben belly-cargót és postát sem szállítanak, így ebből sem remélhetik bevételeik kiegészítését.

Mint megírtuk, O’Leary a napokban árháborút vetített előre, várakozásai szerint nagyon gyorsan vissza fog épülni a kereslet, és ezzel együtt jár majd a durva akciózás, amellyel a most kormányzati segélyért sorban álló cégek nem tudják majd tartani a versenyt.