Egyelőre csak számítógépes látványtervekben létezik az a repülőgép, mellyel az Airbus szeretné fokozatosan lecserélni jelenlegi 5 darabos Airbus A300-as repülőgépekből átalakított szállító-flottáját. A Belugák szerepe rendkívül fontos az Airbus gyártási és logisztikai folyamataiban: az előre legyártott elemek szállítása az Airbus több gyártó-, illetve összeszerelő üzeme között csak ezekkel a furcsa gépekkel oldható meg hatékonyan.

A gyorsuló gyártás, valamint a repülőgépek iránt folyamatosan növekvő kereslet miatt, az Airbus már átstrukturálta a Belugák menetrendjét, mely rendszer az elkövetkezendő 4-5 évben még megfelelően működhet. A repülőgépgyár szakemberei azonban már kijelölték az A300-600ST leváltására legjobban megfelelő típust, az Airbus A330-200-as verzióját.

A program, melynek keretein belül meg szeretnék tervezni az új repülőgépet, a Fly 10000 fantázianevet kapta. Célja, hogy a jelenlegi 6000 órás évi repülési időt körülbelül 10000 órára emelje az Airbus új, korszerűbb, nagyobb szállítógép flottájával. Az Airbus elmondása szerint a teljesen átalakuló gyártási módszerek, valamint a gyárak üzemideje is befolyásolná a repüléseket, így a járatok száma közel megduplázódhat és elérheti a heti 120 járatot.

Az Airbus a 2018 és 2020 közötti időszakot jelölte ki, hogy az új, módosított repülőgépek szolgálatba állhassanak. A fontolóra vett repülőgépek listáján még szerepel az A330-300-as, valamint az A340-300-as, és A340-500-as típusok is. Az A340-300-as verzió 32 láb átmérőjű raktérrel rendelkezett volna, mely 2,4 méterrel lett volna nagyobb a korábbi A300-600ST-nél. A repülőgépek 53,5 tonnányi rakományt szállítottak volna, míg a hosszabb, 500-as verzió 118 tonnát repíthetett volna 3000 mérföldnyi távolságra. Ezek a példányok még az Airbus A380-as gyártásának elején voltak aktuálisak, ma már azonban inkább csak egy típusra redukálódott a lehetséges alaptípusok száma.

Az új gépek által megnövelt kapacitás elsősorban az Airbus A350 XWB típus gyártását segítené, de részt venne az A400M katonai szállítógép elemeinek szállításában is. Ez az ütemterv azonban kissé lassítaná az A330-as gyártását, viszont a keskenytörzsű repülőgépek szerelése a megszokott ütemben haladhatna tovább.

Az Airbus korábban azt nyilatkozta a Flightglobal-nak, hogy egyelőre nem született döntés a projekt indításáról, hiszen a szakemberek még vizsgálják a jelenlegi Beluga hosszútávú üzemeltetésének lehetőségeit. A tervek szerint a Belugák legalább még 10 évig repülnének, azonban a korosodó gépek karbantartása és üzemeltetése egyre több pénzt emésztene fel, így lehet, hogy ez nem járható út a repülőgépgyár számára.

Hirdetés

Így nézne ki az új Beluga. (Grafika: Airbus)

Az új gépeknek nem csak nagy befogadó-kapacitással kell rendelkezniük – akár két darab, teljesen összeszerelt A350-es szárnyelemet is el kell tudni szállítani a raktérben – hanem viszonylag rövid futópályákról is gond nélkül kell tudniuk közlekedni. A brit Broughton városban például, ahol az A350-es típus szárnyai készülnek, a rövidebb futópályán a leszállási távolság mindössze 1663 m. A mérnökök szerint ez az A330-200XL változatának ez nem jelentene problémát, így ez a típus ígérkezik a legjobb választásnak továbbra is.

Egy Airbus A380-as repülőgép szerkezeti elemét rakodják az Airbus A300-600ST-be. (Fotó: Airbus)

Hirdetés
Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!