Légi Üzemeltetői Engedély kiadása iránti kérelmet nyújtott be a lengyel Polgári Légiközlekedési Hatóságnak a lengyel légitársaság tulajdonosának újonnan alapított cége, a LOT Polish Airlines SA.
A lengyel állami légiközlekedési holding (Polska Grupa Lotnicza – PGL) tulajdonában álló új cég, amelynek neve megegyezik a légitársaság angol elnevezésével, a múlt héten adta be kérelmét a lengyel Polgári Légiközlekedési Hatósághoz egy saját Légi Üzemeltetői Engedély (Air Operator Certificate – AOC) kiadása iránt – vette észre a lengyel Pasazer.com szakportál.
Az AOC kiadásánál a légitársaságok működésének műszaki, üzemeltetési, képzési dokumentációit és ezek személyi feltételeit vizsgálja a hatóság. A tanúsítvány birtokában LOT Polish Airlines SA repülőgépeket szerezhet be (vásárolhat, vagy lízingelhet) és üzemeltethet, valamint megigényelheti a kereskedelmi járatok indításához szükséges Működési Engedélyt.
Az Operating Licence (OL) kiadásakor a hatóság a kereskedelmi üzemelés feltételeit vizsgálja, első sorban üzleti szempontból, ehhez életképes üzleti tervet bemutatni, és a működés első időszakához szükséges megfelelő mértékű finanszírozás meglétét kell igazolnia a légitársaságnak. Amennyiben mindkét engedély megvan, egy cég akkor kezdheti meg a kereskedelmi járatok üzemeltetését.
Amint beszámoltunk róla, a PGL május 29-én egy titokzatos LOT-klónt alapított. A cégnyilvántartásba LOT Polish Airlines SA néven bejegyzett új vállalatról a lengyel sajtó több cikkben is azt írta, hogy a légitársaság kontrollált csődje érdekében hozták létre, bár ezt hivatalos források következetesen igyekeznek cáfolni, vagy inkább hárítani.
A lengyel légitársaság állami tulajdonosa a cikkekben megjelent feltételezések szerint ezzel a lépéssel az Alitalia vagy a Brussels Airlines átszervezéséhez hasonló modell végrehajtását készítheti elő. Egy ilyen eljárásban az adósságokat és kötelezettségeket felhalmozó légitársaság csődöt jelent, a működést egyik napról a másikra pedig az előzőleg létrehozott új, “tiszta” cégbe szervezik át.
A lengyel légitársaságot sokkal rosszabb pénzügyi helyzetben érte a világjárvány okozta válság, mint a versenytársakat, a vállalat nem rendelkezett pénzügyi tartalékokkal.
A járvány miatti leállás következtében a LOT jegybevételei gyakorlatilag megszűntek, ugyanakkor a döntően lízingelt flotta miatt magasak a fix költségek. Konfliktusok vannak a munkavállalókkal is, a menedzsment a fizetések és munkaidők csökkentését, valamint az önfoglalkoztatási modellt (gyk. bújtatott munkaszerződés) akarja lenyomni a dolgozók torkán. Ezt azzal indokolják, hogy a költségcsökkentés az előfeltétele annak, hogy a cég állami támogatást kaphasson.
A lengyel légitársaság 2012-ben kapott állami segélyt, azaz még nem telt le az a tíz éves idő, amíg az Európai Unió szabályai szerint újra nyújtható számára újabb állami támogatás.
A lengyel miniszterelnök-helyettes egy eheti nyilatkozatában nem zárta ki, de a legutolsó megoldásnak nevezte ezt a lehetőséget. Amint megírtuk, más kormánytagok azt nyilatkozták, hogy az állam nem fogja hagyni, hogy a nemzeti légitársaság csődbe menjen.