A koronavírus-járvány utóhatásai között egyre több elemző említi a konszolidációt, az Egyesült Államokban tovább csökkenhet a légitársaságok száma.

A Yahoo News-nak Helane Becker, a Cowen pénzügyi elemző és tanácsadó cég munkatársa azt mondta, azzal számolnak, hogy az USA négy legnagyobb légitársasága (American, United, Delta, Southwest) is a konszolidáció felé mozdul el, hogy tovább csökkentse költségszintjét.

Példaként említette, hogy logikus lenne, ha a United felvásárolná a Jetblue-t.

Ezt azért tartaná jó ötletnek, mert előbbi most tér vissza több év kihagyás után New York-JFK-re, ahol a Jetblue-nak bázisa van, így könnyű lehet összefésülni a működésüket.

A United egyik Boeing 787 Dreamliner repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu)

Egy másik példaként három fapados cég egyesülését vetítette előre. Az Allegiant, a Frontier és a Spirit amellett, hogy rendkívül alacsony költségekkel működik, jelenleg kizárólag a belföldi piacra fókuszál, így összeállásuk a nagyokra is „veszélyes” versenytársat hozna létre.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A folyamatnak egyetlen gátja van, mégpedig az alacsony részvényárfolyamok, illetve az emögött meghúzódó gazdasági teljesítmény, a potenciális vásárlók sem úsznak a pénzben, de a költségcsökkentés miatt mégis megérheti egy ilyen akvizíció.

A Reuters véleménycikkében foglalkozott a témával, a szerkesztőség álláspontja szerint az „olcsó” adófizetői pénzek, azaz a kormányzattól érkező különféle támogatások mellett a további konszolidáció jelentheti a kiutat a mostani helyzetből.

A négy legnagyobb légitársaságból könnyen kieshet egy – írta a hírügynökség, arra utalva, hogy valamelyik céget felvásárolhatja egy másik.

A legrosszabb anyagi helyzetben az American Airlines van: a járvány előtt Budapestre is közlekedő légitársaság 13,5 milliárd dollár állami támogatást kapott, miközben 25 milliárdos adóssága van, ami hatszor több, mint a 2022-re előrejelzett adózás előtti eredménye. A United fele ekkora adóssággal rendelkezik, de helyzete szintén nem túl biztató.

Az adófizetők szempontjából a Reuters szerint több értelme lenne a cégek átalakításának, az American és a United egyesülésével például több, párhuzamosan üzemeltetett járatot is meg lehetne szüntetni. Mindehhez azonban a versenyjogi szerveknek, és a szakszervezeteknek is lesz néhány szava.

Az Egyesült Államokban a 2001. szeptember 11-e utáni válság következtében már jelentős konszolidáció ment végbe, ebben a folyamatban olvadt be más cégekbe egyebek között a Continental, a TWA, az ATA, a Northwest és a US Airways is.