Egyre nagyobb sebességre kapcsol az elektromos repülőgépek fejlesztése világszerte: újabb cég kezd ilyen meghajtású, kisméretű utasszállító fejlesztésébe, Európában pedig tanúsította az EASA az első ultrakönnyű típust.
A coloradói Bye Aerospace már nem teljesen ismeretlen az elektromos repülőgépek piacán, a fejlesztés alatt álló két személyes kisgépe, az eFlyer-család (amely a magyar Magnus Aircraft eFusion gépéhez hasonló) már 298 példányra kapott megrendelést.
George Bye vezérigazgató a Flightglobal cikke szerint nemrég bejelentette, hogy cége újabb fejlesztésbe kezd: a cél egy hat-kilenc személy szállítására alkalmas, teljesen elektromos repülőgép piacra dobása belátható időn belül.
Véleménye szerint folyamatosan nő az igény az alacsony költséggel fenntartható repülőgépek iránt, ezt meglovagolva kezdték el az új típus fejlesztését, amelyről részleteket egyelőre nem árult el.
A cégvezető kiemelte: a forgalomba állítás még évek kérdése, mert kivárják az akkumulátortechnológia várható jelentős fejlődését.
Ezek az egységek ugyanis jelenleg minden hasonló koncepció legnagyobb hátrányát jelentik. Amellett, hogy kapacitásuk sem kielégítő még, nagyok és nehezek, ráadásul az egész út alatt azonos terhelést jelentenek, ellentétben a hagyományos, fogyó üzemanyagokkal. Az elektromos gépek üzemeltetése viszont még így is olcsóbb.
Egyelőre a hobbicélú repüléshez, oktatáshoz lehetnek megfelelők az ilyen meghajtású kisgépek, nagyobb méretű utasszállítókhoz még nem elég érett a technológia.
A Bye Aerospace jelenlegi tervei szerint hamarosan legyártja az első, forgalomba kerülő példányokkal teljesen megegyező eFlyer 2-est, ezt követően kezdődhet a tanúsítás, majd az engedélyek birtokában a megrendelt gépek sorozatgyártása.
Európában a Pipistrel lett az első
Mint arról már többször beszámoltunk, Európában is sorra mutatják be különböző cégek az elektromos meghajtású koncepcióterveiket és prototípusaikat, de ezek tanúsítása hosszú, költséges folyamat, ismeretlen terep a gyártók és a hatóságok számára is.
A szlovén gyökerű, ultrakönnyű repülőgépekre specializálódott Pipistrel ennek ellenére sikeresen teljesített minden feltételt:
a cég Velis Electro nevű gépe az elsőként tanúsított elektromos típus lett Európában.
A Virus kisgép továbbfejlesztett, akkumulátoros változatának légcsavarját a szlovén Emrax által fejlesztett 76 lóerős motor hajtja, 170 kilogramm hasznos terhet tud szállítani 170 kilométeres óránkénti sebességgel, maximum 50 perces repülési idővel. Az üzemanyagot egy 11 kWh-s, 345 voltos akkumulátor „helyettesíti”.
A Pipistrel szerint a tanúsítás azt bizonyítja, hogy a 2007 óta folytatott fejlesztések nem voltak hiábavalók, mert sikerült elérni, hogy a hagyományos gépekre szabott, legmagasabb biztonsági sztenderdeknek is megfeleljenek.
A kiadott közlemény szerint a szlovén repülőgépgyártó már idén harmincegy sorozatpéldányt fog készíteni, ebből tizenkettő a svájci Alpin Air Planes-hez kerül. A cég az ország 10 repterére telepíti majd a gépeket, energiaellátásukról pedig évi 12 000 repült óra erejéig napelemekkel gondoskodnak, amivel valóban nullára csökkentik a repülésből adódó károsanyag-kibocsátást.