Sikeres tesztrepülésen van túl az egyik erőforrásánál hidrogén üzemanyagcellás meghajtással felszerelt De Havilland Canada Dash 8-300-as.
A Universal Hydrogen cég Lightning McClean névre keresztelt repülőgépe a Moses Lake melletti Grant County Nemzetközi Repülőtérről szállt fel, és 15 perces útján egyelőre csak 1000 méteres magasságba emelkedett a Businesswire értesülései szerint.
A Dash 8-300-asnak csak az egyik Pratt & Whitney Canada PW123 hajtóművét cserélték le az everetti székhelyű magniX által gyártott, megawattos teljesítménykategóriába tartozó magni650 hajtásláncra.
Érdekessége a megoldásnak, hogy az üzemanyagcellák direktben hajtják meg az elektromos motorokat, nem pedig akkumulátorokat töltenek.
A tesztpilóták a repülőtér felett már a második kör megtétele során alapgázra vették vissza a hagyományos hajtóművet, így gyakorlatilag csak a hidrogénhajtás biztosította erővel repültek. Ráadásul elmondásuk szerint jelentősen kisebb zajterhelést és rázkódást tapasztaltak az üzemanyagcellás hajtásláncnál.
A világ eddigi legnagyobb, hidrogénhajtással rendelkező repülőgépe a tesztelés időszakára megkapta az FAA különleges légialkalmassági engedélyét. A program célja, hogy 2025-re kereskedelmi forgalomba állhassanak a már kiforrott technikával felszerelt ATR 72-esek.
Az első felszállást megtekintették a Connect Airlines és az Amelia képviselői, akik a típus bevezető légitársaságai lesznek az Egyesült Államokban, illetve Európában. Rajtuk kívül további 14 vállalat rendelte már meg az ATR 72-eseik átalakítását, ami összesen 247 repülőgépet jelent, 1 milliárd USA-dollár értékben.