Sikeres tesztrepülésen van túl az egyik erőforrásánál hidrogén üzemanyagcellás meghajtással felszerelt De Havilland Canada Dash 8-300-as.

A Universal Hydrogen cég Lightning McClean névre keresztelt repülőgépe a Moses Lake melletti Grant County Nemzetközi Repülőtérről szállt fel, és 15 perces útján egyelőre csak 1000 méteres magasságba emelkedett a Businesswire értesülései szerint.

A Dash 8-300-asnak csak az egyik Pratt & Whitney Canada PW123 hajtóművét cserélték le az everetti székhelyű magniX által gyártott, megawattos teljesítménykategóriába tartozó magni650 hajtásláncra.

Érdekessége a megoldásnak, hogy az üzemanyagcellák direktben hajtják meg az elektromos motorokat, nem pedig akkumulátorokat töltenek.

A Universal Hydrogen Dash 8-300-asának első felszállása (Forrás: Universal Hydrogen – Twitter)

A tesztpilóták a repülőtér felett már a második kör megtétele során alapgázra vették vissza a hagyományos hajtóművet, így gyakorlatilag csak a hidrogénhajtás biztosította erővel repültek. Ráadásul elmondásuk szerint jelentősen kisebb zajterhelést és rázkódást tapasztaltak az üzemanyagcellás hajtásláncnál.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A világ eddigi legnagyobb, hidrogénhajtással rendelkező repülőgépe a tesztelés időszakára megkapta az FAA különleges légialkalmassági engedélyét. A program célja, hogy 2025-re kereskedelmi forgalomba állhassanak a már kiforrott technikával felszerelt ATR 72-esek.

Az első felszállást megtekintették a Connect Airlines és az Amelia képviselői, akik a típus bevezető légitársaságai lesznek az Egyesült Államokban, illetve Európában. Rajtuk kívül további 14 vállalat rendelte már meg az ATR 72-eseik átalakítását, ami összesen 247 repülőgépet jelent, 1 milliárd USA-dollár értékben.