A LOT Polish Airlines a héten elindította első járatát London City (LCY) repülőterére, ezzel az eddigi legkényelmesebb összeköttetés létesült azoknak, akik point-to-point utasként Londonba tartanak.
Régóta ismert információ, hogy Budapestről, és általában a régióból Londonba utaznak a legtöbben, éves szinten milliós nagyságrendű utas közlekedik a két város között. Nem is csoda, hogy a fontosabb légitársaságok rárepültek az útvonalra, a Ryanair, a Wizz Air, a British Airways és az easyJet is naponta több járatot üzemeltet, ezzel nem csak flexibilitást, de kedvező jegyárakat is kínálva.
Ebbe a kimondottan erős versenyhelyzetbe toppant be a LOT, a London-City repülőtérre való járatnyitás azonban nem csak az újabb csatlakozás biztosítása, de a budapesti bázis bővítése miatt is fontos. A lengyelek piaci rést találtak, City ugyanis soha nem volt elérhető a magyar fővárosból. Kérdés, hogy valójában mekkora ez a rés. Elméletben az üzleti utazóknak tökéletes, mivel a pénzügyi központ alig 30-40 perc alatt elérhető tömegközlekedéssel, de a belváros sincs sokkal messzebb, a menetrend pedig támogatja a napon belüli oda-vissza utazást. A reptér nagy előnye, hogy a londoni tömegközlekedési hálózatba közvetlenül be van kötve és Oyster kártyával,. vagy bármilyen érintésmentes bankkártyával használható.
Ezzel rendkívül sok időt, illetve pénzt is megtakaríthat az utas, ugyanis nem kell plusz pénzt fizetni a transzferért. A repülőtér tavaly 4,8 millió utast kezelt és éppen átalakítás alatt áll. Mintegy 500 millió fontból bővítik ki a terminált, emellett a forgalmi előtéren 8 új állóhelyet alakítanak ki. Ezekre szükség is van, a reptér ugyanis csúcsidőben méreteiből fakadóan elég szűkös tud lenni. Az üzleti utasok számára hátrány, hogy Heathrow-tól eltérően nincsenek prémium várók.
A repülőtér a Temze partjára épült, terjeszkedése nem lehetséges, ezért az üzemeltetőnek sokszor kreatívnak kell lennie. Ennek része, hogy a gurulóút-hálózat nem teljes, emiatt a futópályához való gurulás egy része magán a futópályán zajlik (backtrack).
A város közelsége miatt a repülőtér megközelítése, illetve az indulási eljárás is egyedi: 3 helyett 5 fokos besiklási szög van, amely a repülésrajongóknak igazi csemege. A megközelítés során tapasztalatunk szerint viszonylag sok időt töltenek 2000-2500 láb magasságban és csak az utolsó pillanatokban kezdik meg a süllyedést a végső megközelítés során. Érezni nem lehet a 2 fokos különbséget, de az ablakon kitekintve szembetűnő, hogy milyen sebességgel közeledik a föld. Majd amikor az utas azt gondolná, hogy most csapja oda a pilóta a gépet, akkor szépen kilebegtetik a gépet és vajpuhán landolnak. Legalább is az első járat női kapitánya így tett.
A felszállás ezzel szemben a nem rendszeres utasoknak is érezhető különbséget jelent. A futópálya rövid, behúzott fékekkel először közel felszálló teljesítményre pörgetik fel a hajtóműveket, majd rövid nekifutás után rendkívül erős emelkedés következik a belváros felett.
A LOT a járatot Embraer E190-esekkel teljesíti, mint a legtöbb légitársaság, aki ide repül.
A magyar piacon egyedüliként a LOT nem csak business és economy, de prémium economy jegyeket és értékesít a járatra.
Az E190-esek vadi újak, alig pár hónapja készültek el, a fedélzeten rongálásnak nyoma nincs, a bőr ülések illata lengi be az utasteret. A gépen – ahogy a LOT transzatlanti járatain is – van magyar légiutas-kísérő is. A 106 székesre konfigurált kabinban a székek közti távolság mindhárom osztályon 31 hüvelyk, amely erős európai átlagot jelent. Nem bővelkedünk helyben, bizonyos magasság felett szűkös lehet.
Nagy előnye az Embraereknek, hogy 2-2-es székkiosztás van, így nincs középső szék, nincs heringhangulat sem.
A járaton az economy utasok vizet, kávét, teát és snacket ingyenesen kapnak, de plusz pénzért bármilyen üdítőt, valamint szendvicseket vehetnek. A fedélzeti menü szerint italokat 1 (!), azaz egy euróért, szendvicseket is 10 euró alatt vásárolhatnak.
A prémium economy és business osztály terméke között nincs sok különbség, a business-en a mellettünk lévő hely szabadon marad, és a meleg étel kínálat is kifinomultabb. A felszolgálás azonban ugyanaz: fém evőeszköz, üveg pohár, porcelán tányér, bőséges adagok, jó minőségű étel. A légiutas-kísérőkre sem lehet panasz, kedvesen segítették, szolgálták ki az utasokat.
Összességében a LOT kabinterméke és a London-City járata kimondottan versenyképes lehet a lutoni, stanstedi, gatwicki és southendi opciókhoz képest. (Heathrow-t azért nem soroltuk ide, mert a fő légikikötőt többnyire átszálló utasok használják). A transzfernélküliség, a kényelmesebb repülőgép és jó kiszolgálás nagyon nagy előny, ha ehhez jó árak társulnak, akkor meglesz a helye a magyar piacon. Gyors keresésünk szerint feladott poggyász nélkül akár 40-45 ezer forintból is kihozható egy oda-vissza járat, amely általában drágább, mint a fapadosoké, de a megspórolt idő sokaknak többet érhet.