A napokban csaknem katasztrófa történt a sanghaji Hongqiao-repülőtéren: a China Eastern egyik A320-asa megkapta a felszállási engedélyt, ám a légitársaság érkező A330-asa átgurult a futópályán. A kínai légiközlekedési hatóság, a CAAC által közzétett animációs videón látható, ahogy előbbi végül néhány méterre az utóbbi felett húzott el.
Sok szerencse és egy pillanat alatti döntés – kommentálja az aero.de hírportál azt, hogy október 11-én sikerült elkerülnie a katasztrófát a China Eastern Airlines pilótájának a sanghaji Hongqiao-repülőtéren.
Az Aviation Herald repülőeseményeket közlő portálra hivatkozva arról írnak, hogy a légitársaság egyik A320-asa megkapta a felszállási engedélyt a 36L futópályán, majd megkezdte a nekifutást.
Nem sokkal ez előtt a cég egyik A330-asa a másik, párhuzamos pályán leszállt, majd 36 másodperccel azt megelőzően, hogy az A320-as megkapta a felszállási engedélyt, a torony engedélyezte számára a 36L-pálya keresztezését és a terminálhoz történő gurulást.
Később azonban a légiforgalmi irányítók arra utasították az A330-as pilótáját, hogy álljon meg a 36L futópálya várópontjánál és várakozzon.
Erre az utasításra azonban nem reagált, nem állt meg a váróponton és megkezdte a futópálya keresztezését.
Az A320-as pilótája, amikor meglátta a pályát keresztező A330-ast, a már 110 csomós sebességgel haladó repülőgép vészfékezése helyett úgy döntött, hogy teljes gázt ad és átrepül a másik repülőgép felett. A közlések szerint abban a pillanatban, amikor az A330-as behaladt a futópályára a H3 gurulóútról, 770 méter volt a két repülőgép között.
A felszálló A320-as végül 130 csomós sebességgel emelkedett el, 300 méterre a gurulóút vonalától. Az A330-as farokrésze felett 19 méteres magasságban repült el.
A két repülőgép között az elsődleges vizsgálatok szerint függőlegesen 19 méter, vízszintesen pedig 13 méter volt a legkisebb távolság.
A kínai légiközlekedési hatóság, a CAAC súlyosnak minősítette az esetet, és vizsgálatot indított.
Annyi tudható, hogy amikor a légiforgalmi irányítók észrevették a helyzetet, és az A330-as épp a futópálya keresztezése előtt a váróponton haladt át, háromszor szólították fel a pilótákat megállásra, tehát az előzetes, várakozásra vonatkozó utasításnak való megfelelésre.
Az előzetes vizsgálatok szerint a 770 méternyi távolság elég lett volna a felszállóban lévő A320-ast megállítani. A pilóta azonban azt közölte, jobbnak látta a maximális teljesítménnyel elvégezni az elemelkedést. Az egyébként Tiencsinbe induló járat további útja eseménytelen volt.
Az is kiderült, hogy az A330-as fedélzeti hangrögzítőjét az eset után nem helyezték biztonságba, és azóta újabb felvételek felülírták a történteket.