Egy friss tervezet szerint a légitársaságoknak már 2026-tól fizetnie kellene a teljes szén-dioxid-kibocsátásuk után, a befolyó összegből az Európai Unió a zöldebb megoldások finanszírozását segítené.
Az Európai Bizottság tavaly terjesztett be egy javaslatot, amelyben az áll: a légicégeknek 2027-től a teljes kibocsátás után fizetnie kell. Ehhez érkezett most egy módosító javaslat, amelyet Suncana Glavak európai parlamenti képviselő nyújtotta be – írja a Reuters.
E szerint a vállalatoknak 2024-től 33, 2025-től 66 százalékot kellene térítenie, 2026-tól pedig a teljes emissziójuk térítésköteles lenne.
Jelenleg a légicégek a kibocsátási egységeik 80 százalékát térítésmentesen szerzik a karbonkereskedelmi rendszerben. Az Európán belüli járatok emisszióját a kvótakereskedelmi rendszerből fedezik, de más összeköttetésnél nincs erre lehetőség.
A még be nem nyújtott módosító indítványban az előterjesztő azt írta, a légiközlekedés egyelőre nem tudott megfelelő választ adni a klímavédelmi kihívásokra, és nem tudja gyorsan csökkenteni az emissziót. Ezért azt javasolják, hogy hozzanak létre egy finanszírozási alapot, amely a környezetvédelmi kutatásokat, köztük a fenntartható kerozin előállítását és hatékonyabb hajtóművek fejlesztését gyorsítaná fel.
Az Európai Unió célja, hogy az 1990-es szinthez képest 55 százalékkal csökkentse a károsanyag-kibocsátást 2030-ra, és ehhez minden szektornak hozzá kell járulnia, így a repülésnek is, amely adatok szerint a teljes kibocsátás 4 százalékáért felelős.