Megkezdte a Boeing az USA új elnöki különgépeinek beszerzett két 747-8 egyikének átalakítását, néhány év múlva már ezek fedélzetén utazhat az Egyesült Államok vezetője.

Donald Trump tavaly mutatta be az új festésmintát is, amely sok tekintetben módosult az elődhöz képest.

Mint ismert, hosszú előkészítés, majd a költség körüli heves viták után született meg a döntés az USA kiöregedő, Boeing 747-200-ason alapuló, VC-25A típusú elnöki különgépeinek leváltásáról. Ezek ismertek úgy, hogy a “légierő 1-es gépe”, azaz Air Force One, de csak ha az államfő a fedélzeten tartózkodik, mert egyébként a légierő bármely repülőgépének ez a hívójele ebben az esetben.

A végleges döntés végül 2019-ben született meg: két, a csődbe ment orosz Transaero által megrendelt, de így át nem vett Boeing 747-8 Intercontinental jelenti az új, VC-25B-nek elnevezett típus alapját. A két gép évek óta állt letárolva a sivatagban.

Az első példány átalakítását a Boeing nemrég kezdte meg a Texas állambeli San Antonio városában lévő üzemében – írta meg a Flightglobal.

Első lépésben nagyobb darabokat kivágnak a törzsön, majd strukturális megerősítéseket és plusz ajtókat tartalmazó paneleket építenek be.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az interneten ez a látványterv kering még az új elnöki különgépről.

A légierő (USAF) közlése szerint így mások mellett helyet teremtenek a gép saját lépcsőjének, amivel adott esetben elkerülhetővé válik, hogy külön földi eszközt kelljen használni az utasok – minden esetben magasrangú kormányzati személyek -, illetve a legénység ki- és beszállításhoz. Ennek köszönhetően a gép olyan reptereken is leszállhat, ahol a 747-es típus kiszolgálásához nem áll rendelkezésre minden eszköz, vagy azokat biztonsági okokból nem vehetik igénybe.

Ezen felül a Boeing a módosítás első szakaszában eltávolítja a hajtóműveket és a fedélzeti segédhajtóművet (APU), valamint egy sor másodlagos komponenst a különböző rendszerekből. A módosítások elkészültéig a Boeing ideiglenesen speciális emelőrendszereket is beépít, hogy csökkentsék az érintetlenül hagyott részek szerkezeti terhelését, elkerülve a károsodásokat.

VC-25A (Forrás: Wikimedia Commons)

Az Air Force Magazine pedig azt írja, az ugyancsak a Boeing által gyártott KC-46 Pegasus tankerekkel kapcsolatos problémák fényében az amerikai gyártó belső ellenőrei minden nap ellenőrzik a munkaterületet szemét vagy ott felejtett szerszámok és eszközök után kutatva, hogy az véletlenül se legyen egyik VC-25B-ben sem, amikor hadrendbe áll.

A kiszerelt részegységeket vagy teljesen újakkal pótolják: például a Pratt & Whitney PW901 segédhajtóműveket titkosított típusúra cserélik, ráadásul mindjárt kettőre, a teljesen önálló földi működéséhez.

Ezen túlmenően felszerelik elektromágneses impulzusok (EMP), illetve radioaktív sugárzás elleni védelemmel, ezek az elnöki különgép alapvető felszereléseinek számítanak.

A készülő VC-25B-ket ellátják még egy sor kommunikációs és védelmi berendezéssel, valamint barát-ellenség felismerő rendszerrel, integrálják a legpontosabb katonai GPS-műholdakat használó szoftvereket, az utastérben pedig egészségügyi részleget, tárgyalót, külön elnöki lakosztályt és légi vezetési pontot is kialakítanak.

Mint azt korábban megírtuk, a program összköltségét nem sikerült 5 milliárd dollár alá szorítani, a légierő harmadával szaladt túl az eredetileg előirányzott 3,9 milliárdos kereten. De még így is ott spóroltak, ahol csak tudtak, ennek köszönhető, hogy a jelenleg használt VC-25A gépekkel szemben az utódtípus nem lesz képes légi üzemanyagfelvételre, ami nagyban behatárolja, mennyi időt tölthet a levegőben krízishelyzet esetén.

A büdzséből így viszont nem csak a két gép átalakítása, hanem a különböző infrastrukturális beruházások is kijönnek, például az új, nagyobb hangárok felépítése a Washington D.C. melletti Andrews légitámaszponton.