A földi kiszolgáló személyzet alacsony létszáma miatt a legtöbb európai repülőtér a közelmúltban Amszterdamban tapasztalt esetek gyakoribbá válásával, azaz egyre több késő vagy törölt járattal számol.

Az Európai Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI Europe) és a Repülőtéri Szolgáltatók Szövetsége (ASA) közös közleményben hívta fel a figyelmet a problémára, amelynek gyökere a koronavírus-járványhoz és hatósági engedélyeztetéshez is köthető.

A repülőterek ugyanis az ACI állítása szerint közel sem kaptak annyi állami támogatást, mint a légitársaságok, azt is későn, ezért nagyon sok embert kellett elbocsátani a földi kiszolgálók körében is.

A problémát tovább tetézi, hogy ezen álláshelyekre nagyon nehéz embert találni, mert a foglalkoztatási körülmények kihívást jelentenek, a bérezés viszont ehhez képest alacsony, és a dolgozók beosztása is különleges. Mindez a mostani inflációs környezettel tovább nehezítve nem teszi a legideálisabb ajánlattá az utasbiztonsági ellenőri vagy földi kiszolgáló munkát.

Forrás: Skyport

Az ACI és az ASA szerint azonban mindezek mellett az is nehezíti a helyzetet, hogy a jelentkezők hatósági átvilágítása, kiképzése is nehézkes a szigorú előírások miatt, ezért szeretnék, ha felgyorsítanák a folyamatokat. Jelenleg a képzés elkezdése és a munkába állás között átlagosan 16 hét telik el.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Kimutatások szerint a koronavírus-járvány után a forgalom a repülőtereken némileg átrendeződött, a korábbi, viszonylag egyenletes eloszlás megváltozott: a csúcsidőszakokban sokkal többen utaznak, mint azon kívül, az eltérés sokkal nagyobb a járvány előtti szinthez képest. Ezt a mértékű változást azonban a mostani munkaerőhiánnyal nem lehet kezelni.

Ezért is fordulhatott elő Amszterdamban a múlt héten, hogy több légitársaságot is járatok törlésére kért a repülőtér üzemeltetője, mert csak így tudta kiszolgálni a megmaradókat.

Az ACI saját felmérése szerint a munkaerőhiány miatt a repülőtéri vezetők 66 százaléka számít egyre nagyobb késésekre, 16 százalékuk pedig még több járat törlésére a nyári csúcsidőszakban.

A járatok menetrendjének módosítására 15 százalékuk készül, de nagyon sokan, 35 százaléknyian úgy gondolják, hogy ez a helyzet a nyári csúcsidőszak után is hátráltatni fogja a működést.

A repülőterek ismét kérték a légitársaságokat, hogy a menetrend módosításával, járatok törlésével segítsenek nekik a helyzet kezelésében.