Az Airbus toulouse-i főhadiszállására érkezett az első Beluga XL repülőgép orr-része.

A repülőgép pilótafülkéjét és az egyedi orr-részt a Stelia Aerospace franciaországi Méaulte-ben működő üzeme gyártotta az Airbus számára.

A 8,2 tonnás, 12 méter hosszú és 4 méter széles orr részt egy Airbus A300-600ST Beluga szállította Tolulouse-ba, ezt a típust fogja majd leváltani a Beluga XL.

Forrás: Stelia Aerospace | © AIRportal.hu

Forrás: Stelia Aerospace

A Beluga XL orrának gyártásában a Stelia Aerospace több telephelye is közreműködött, Méaulte, Saint-Nazaire, Tunisz és Toulouse városokban dolgozó szakembereik szorosan az Airbusszal együttműködésben készítették el a különleges repülőgép egyedi alkotóelemét.

Az orr-részben 60 kilométernyi elektromos vezeték fut és 400 méternyi fém és kompozit csövet szereltek be, a gyártás mintegy 30 hónapot vett igénybe.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A cég közleménye hangsúlyozza, hogy ez volt az első komplett „Plug-and-Fly” repülőgép orr-rész, melyet teljes egészében a Méaulte-ben működő gyáregység készített el.

A több országban működő, 6 600 főt foglalkoztató Stelia Aerospace a világ egyik vezető repülőgép-alkatrész gyártója. A cég az Airbus több típusához gyárt teljes törzs-szekciókat, az ATR regionális turbólégcsavaros repülőgépekhez szárnyakat, a Boeing, Bombardier, Embraer, Northrop-Grumman gyártók részére fém és kompozit szerkezeti elemeket, emellett pilóta-üléseket, valamint üzleti és első osztályú utasüléseket is.

Amint arról korábban beszámoltunk, a Beluga XL kifejlesztésére a korábbi generációjú, 1996 óta szolgálatot teljesítő A300-600ST repülőgépek kiöregedése és a gyártó egyre nagyobb szállítókapacitás igénye miatt van szükség. Az A330-200 Freighter alapokra épülő új generációs Belugák hasonló koncepciót követnek mint elődjeik, de a repülőgép hátsó része és a vezérsíkok a teljesen új fejlesztésű részek közé tartoznak. Az Airbus az új Beluga típust ugyanakkor igyekezett úgy megtervezni, hogy minél több széria alkatrészt tudjanak a különleges repülőgép gyártásnál felhasználni. A repülőgépet Rolls-Royce Trent 700 típusú hajtóművekkel szerelik majd fel.

Nagyobb méret, nagyobb teherbírás, hosszabb hatótáv

Grafika: Airbus | © AIRportal.hu

Grafika: Airbus

A Beluga XL törzshossza 63,1 méter lesz, mely 6,95 méterrel nagyobb az elődjénél, csaknem másfél méterrel nő a rakteret alkotó kupola átmérője 8,8 méterre. Az új generációs szállítógép szárnyfesztávja 60,3 méter lesz, mely tizenöt és fél méterrel haladja meg az A300-600ST fesztávját, magassága pedig 1,6 méterrel 18,9 métere nő. A Beluga XL maximális felszállótömege (MTOW) 227 tonna, mely 72 tonnával haladja meg a Beluga hasonló adatát.

A Beluga XL maximum 52 tonnás szállítmányt 4 000 kilométerre képes eljuttatni közbenső leszállás nélkül, míg az elődje csak 2 889 kilométert volt képes megtenni 40 tonnás rakománnyal.

Az A300-600ST típusú szállítógépek leváltására tervezett Beluga XL repülőgép teljes megépítése – beleértve a módosított orr-részt, a hatalmas, kupolának nevezett rakteret és a módosított farokrészt, vezérsíkokat – az Airbus tervei szerint összesen négy évet vesz igénybe.

A programot 2014-ben indította el az Airbus, az első példány felszállását 2018 közepére tervezi az európai gyártó, forgalomba állítása pedig 2019-ben várható.

A Beluga óriás-szállítógépek fontos szerepet töltenek be az európai repülőgépgyártás logisztikai folyamataiban. A repülőgépek a különböző országokban található gyáregységekből szállítják a repülőgépek részegységeit – akár kész törzs elemeket, szárnyakat, vezérsíkokat – az Airbus toulouse-i és hamburgi végszerelő üzemeibe.

Ilyen lesz az első BelugaXL festése (Grafika: Airbus) | © AIRportal.hu

Ilyen lesz az első BelugaXL festése (Grafika: Airbus)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!