Megfelezi az A380-as típus gyártási kapacitását az Airbus, 2018-tól évente már csak 12 darab superjumbo legyártását és átadását tervezi az európai gyártó, ugyanakkor hosszú távon hisznek a típusban, nem tervezik leállítani a programot.
Az európai gyártó döntésének egyértelmű oka, hogy
az Airbus már csaknem 30 hónapja, 2014. februárja óta nem kapott jelentősebb darabszámú megrendelést a kétszintes típusra.
Akkor az Amedeo lízingcég írt alá 20 darabra, előtte pedig az Emirates – mely a típus legnagyobb üzemeltetője és leghűségesebb vásárlója – 2013. év végén rendelt meg 50 darabot.
Idő közben a megrendelt, de még gyártásra váró rendelések az Airbus könyveiben nyilvántartott száma 126-ra apadt, de a valóságban ennél még kevesebb példányra van tényleges vevő, mert a Virgin Atlantic 6 darabos rendelése még feltételes, az idő közben csődbe ment orosz Tranasero-üzlet megvalósulása is kétségessé vált, az Air France sem kívánja gyakorolnia még két gépre szóló opcióját – a Flightglobal információi szerint.
A korábban 10 darabot megrendelő Hong Kong Airlines pedig visszamondta megrendelését, de ezek nem kerültek ki az Airbus könyveiből, csak átsorolták őket egy magát megnevezni nem kívánó vásárlóhoz.
A Malaysia Airlines lehetséges vevőt keres a meglévő 6 darabos A380-as flottájára, amely szintén csökkenti egy új megrendelő színre lépésének esélyeit.
Az Amedeo lízingcég 20 darab repülőgépre szóló megrendeléséből már ennek az évnek az elején át kellett volna adni az első példányt, de egyelőre a lízingcég nem tudott üzemeltetőt megnevezni a repülőgépre.
Az Airbus könyveiben szereplő teljes megrendelt, de még gyártásra váró mennyiségből 61 darab az Emirates még le nem szállított gépe, de a Qantas, a Qatar Airways és a Singapore Airlines is rendelkezik még megrendeléssel.
Habár az A380-as típus esetében a megrendelés és az átadás között a gyártási folyamat meglehetősen hosszú időt vesz igénybe, az Airbus nehezen tudja betölteni a következő években rendelkezésre álló gyártási slotokat.
Az Airbus eddig 193 darab superjumbot adott át a teljes megrendelt 319 darabból.
A jelenlegi költségszint mellett évi 27 darabnál fordul pozitívba a gyártás
Az Airbus gyártósora a jelenlegi költségszintek mellett egy adott évben csak akkor nyereséges, ha 27 darab A380-as repülőgép legyártása és átadása megtörténik. Ezt a szintet éppen a tavalyi évben érte el a gyártó.
Az Airbus eredetileg havonta 4 darab A380-as gyártására alakította ki a gyártósor kapacitását,
azonban a beérkező megrendelések száma nem elegendő ahhoz, hogy erre a szintre pöröghessen fel a gyártósor. Az európai repülőgépgyár saját irányelvei szerint pedig nem fognak bele olyan repülőgép legyártásába, amelyre még nincs konkrét megrendelés, így a gyártósor kapacitását vissza kellett fogni.
Az Airbus most azon dolgozik, hogy javítsa a típus gyártási hatékonyságát annak érdekében, hogy már évi 20 példány átadása esetén pozitívba forduljon a gyártósor üzleti teljesítménye.
A gyártó ezen túl további költségcsökkentést tervez annak érdekében, hogy a típus éves gyártási darabszámának nyereségességi küszöbét még lejjebb tudják tornászni, azaz 20 darabnál kevesebb gép átadása esetén is nyereséges legyen az A380-as gyártósor.
Ennek egyértelmű következménye az lesz, hogy az A380 gyártósoron dolgozók számát drasztikusan csökkenteni kell, azonban a gyártó nyilatkozata szerint nem kell jelentős elbocsátásokra számítani, mert az Airbus többi programja [pl. az A350, A330neo] fel tudja szívni az A380-as gyártósoron feleslegessé váló szakembereket.
A vezérigazgató elismerte, hogy évi 12 gép legyártása csak veszteséges lehet a cég számára.
Az Airbus ennek ellenére kiáll a típus létjogosultsága mellett
Az Airbus elnök-vezérigazgatója Fabrice Brégier a gyártási kapacitások visszafogásáról szóló döntést egy proaktív és megfontolt döntésként jellemezte.
Kijelentette, hogy cége továbbra is befektet a típusba, „Az A380-as marad velünk” – tette hozzá. A gyártó a most meghozott döntéssel néhány évnyi időt nyert arra, hogy az A380-as újabb megrendeléseket szerezzen, annak érdekében a gyártósor kapacitását néhány év múltán újra felpörgessék és 2030-ra akár évente 20-30 példányt adjanak át a típusból.
A repülőgépgyártó piaci előrejelzései szerint az A380-as iránti kereslet növekedni fog, mert a légi utasok száma évről évre növekszik, a repülőterek kapacitása pedig egyre szűkösebb.
Különösen érvényes ez az Airbus által ‘mega-city’ néven emlegetett olyan nagy gyűjtő-elosztó repülőterekre, melyből jelenleg 55 van a világon. Ezek a repülőterek jelenleg napi szinten több mint tízezer hosszú távon közlekedő utast kezelnek. Az 55 mega-city-ből jelenleg 47 számít döntően menetrend szerinti járatokat bonyolító repülőtérnek, ebből 38 repülőtérre jár az A380-as.
A következő 20 évben ezeknek a mega-city-ként jellemzett repülőtereknek a száma 55-ről 93-ra fog nőni a gyártó előrejelzése szerint.
A meglévő mega-repterek forgalma pedig oly mértékben meg fog növekedni, hogy a légitársaságok nem fognak tudni ezen repterek között és ezen repterekre újabb és újabb járatokat indítani, mert a növekvő kereslet ellenére a szűkös futópálya és állóhely kapacitás miatt nem fognak újabb résidőket kapni.
Az Airbus előrejelzése szerint ez a folyamat a nagyobb utas-befogadóképességű repülőgépek iránti keresletnek fog kedvezni. Mely 1500 darab olyan repülőgép iránti keresletet fog generálni, mely 450 főt, vagy annál többet képes szállítani.