Mihalik András, légiforgalmi irányító készített – talán nem túlzás – megismételhetetlen fotókat két, legendás magyar lajstromú repülőgépről, melyből az egyik hamarosan elhagyja az országot és egy moszkvai múzeum gyűjteményébe kerül. Képgaléria, és a fotók elkészítésének rövid története.
Az air to air fényképészetnek más országokban komoly hagyománya van, rengeteg ilyen típusú felvétel lát napvilágot.
Egyelőre itthon még nem a legegyszerűbb feladat egy-egy efféle fotózás megszervezése.
Egyrészt igazán izgalmas fotótéma nincs túl sok, ezek közül talán a legkiemelkedőbb a világ utolsó működő Li-2 repülőgépe, a HA-LIX.
Másrészt pedig kevés a légi fotózáshoz valóban megfelelő repülőgép, melyek bérlése komolyabb anyagi elszántságot igényel. A vállalkozó kedvű fényképészek számításait az időjárás könnyedén felülírhatja, a mellékelt felvételek például egy három hónapos várakozással és tervezéssel töltött időszak eredményei.
András elmondása szerint a hazai repülős közösségen belül szerencsére sok a segítőkész és kellően fanatikus figura, akik szívesen vesznek részt egy-egy látványos eredménnyel kecsegtető fotózásban. Persze időről időre sajnos érik csalódások a hazai légifotós társadalmat is.
„Repültem már kötelékben egy pár legendás típussal, mint például a Lockheed Constellation, Dc-3 vagy De Havilland Beaver, és van rengeteg külföldi tervem, de nagyon bízom benne, hogy Magyarországon, a hazai viszonyok között is sikerül még sok hasonló műveletet véghezvinni. Azt gondolom, hogy a csodás magyar és budapesti hátterek világszerte elcsavarják az érdeklődők fejét.” – mondta el Mihalik András az AIRportalnak.
Az utolsó Aero 45 utolsó belföldi útja
A HA-EKC lajstromjelű 1955-ös gyártású Aero 45 típusú repülőgép már sok éve kihasználatlanul pihent Farkashegyen, a tulaj pedig a búcsú mellett döntött.
A repülőgép egy moszkvai múzeum tulajdonába kerül, de a tervek szerint a kiállítás dinamikus darabja lesz, még sok-sok évig láthatja majd egy-egy légi bemutató közönsége a levegőben is.
A fotók elkészülte a véletlennek köszönhető, illetve annak, hogy a fotós éppen jókor volt jó helyen, mert az üzemeltető csak a megfelelő időjárásra vár, hogy átrepüljék a gépet Moszkvába.
„Ez a repülés egyáltalán nem volt tervezett, a klasszikus ‘go and ask’ taktika működött, amiért hálás vagyok az üzemeltetőnek. Valószínűleg ez volt az utolsó magyar Aero 45 utolsó belföldi útja, hacsak nem viszik el újra Budaörsre tankolni még a kirepülés előtt.” – tette hozzá Mihalik András.
Mihalik András még több air to air fotója megtekinthető a fotós flickr-fotótárában.