A francia Daher repülőgépgyártó új generációs egyhajtóműves turbólégcsavaros repülőgéptípusa megkapta a forgalomba állításhoz szükséges légialkalmassági engedélyt az Európai Légügyi Hivataltól (EASA).

A huszonkilenc éves TBM típuscsalád legújabb tagja, a TBM 940-es május 10-én kapta meg a jóváhagyást az Európai Uniós hatóságtól, alig kilenc héttel azután, hogy teljesítette első repülését – számolt be a Flightglobal.

Forrás: Daher

Az elődjeihez hasonlóan Pratt&Whitney Canada PT6A-66D típusú, 850 lóerős motorral felszerelt gépet az év legnagyobb kisgépes szakkiállításán, az Aero Friedrichshafen légiszalonon mutatta be a gyártó.

Az újratervezett kabin mellett az 5700 kilónál könnyebb kategóriában elsőként a TBM 940-esben van automatikus, a robotpilótában integrált tolóerő-szabályzás.

A szoftver az előre beállított repülési profilnak és a pillanatnyi pozíciónak megfelelően állítja a hajtómű teljesítményét, amely így minden eddiginél gazdaságosabban üzemeltethető.

Hirdetés

A téli időjárási körülmények közötti jobb üzemeltethetőség és a jegesedésből eredő balesetek hatékonyabb megelőzése érdekében a fedélzeti jégtelenítő rendszer is megújult, magasabb automatizáltsággal működik.

Az új változatot a 2016 óta gyártásban lévő 930-as utódjaként, a kisebb, 910-es verzió képviselte kategória feletti repülőgépként hirdeti a Daher, egy darab ára ennek megfelelően 4,13 millió amerikai dollár.

28 év alatt 12 változat

A TBM típuscsaládot az 1980-as évek második felében a francia Daher (akkori nevén SOCATA) repülőgépgyártó fejlesztette, eredetileg az amerikai Mooney Aircraft Company-vel közösen.

Utóbbi vállalat francia felvásárlását követően a két cég vegyesvállalatban folytatta tevékenységét, a Mooney 301-es demonstrátorra alapozva a tervezést.

A gép a későbbi TBM típuscsaládhoz képest jóval kisebb volt méretben és teljesítményben is, ugyanakkor a konstrukció kidolgozásához jó tapasztalatokat szolgáltatott.

A TBM 700-as 1988-ban emelkedhetett először a levegőbe, ez lett a világ első nagy teljesítményű, egyhajtóműves könnyű turbó-légcsavaros repülőgépe.

Az 1990-es piacra kerülés óta a típuscsalád hatalmas sikernek örvend a saját kategóriájában, teljesítménye kulcsát a legtöbbek szerint az egész története során megőrzött PT6A-66-os erőforrásának köszönheti.

A jó eladási mutatók miatt a TBM-eket folyamatosan fejleszti a gyártó, közel három évtized alatt a hajtómű teljesítménye mellett a maximális felszállótömeget is sikerült jóval az eredeti fölé tornázni, így alkalmazkodva a változó piaci igényekhez.

A 850-es verziótól a modernizált, Garmin G1000 integrált avionikával felszerelt pilótafülke is elérhető a gépekhez, illetve a 2016-os vagy újabbak esetében már alapfelszereltségnek számít a G3000-es rendszer.

Hirdetés