Az eddiginél lényegesen korszerűbb és megbízhatóbb műszeres leszállító berendezést kap a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér II. futópályája a 13L pályavégen is – emiatt két hónapra le kellett zárni a futópályát. A több mint egymilliárd forintos fejlesztés miatt várhatóan június közepéig tart az egypályás üzem, vagyis a nagy nyári csúcsforgalom idején már ismét két futópályával üzemelhet a budapesti légikikötő – közölte a reptérüzemeltető.
Az új műszeres leszállító berendezés (ILS, vagyis Instrument Landing System) a legszigorúbb nemzetközi előírásoknak is megfelel majd.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 15 méteres függőleges és 50 méteres vízszintes látótávolság mellett is lehet majd fogadni és indítani a repülőgépeket, akár sűrű ködben, esőben, havazásban vagy sötétben.
Ennek alapján a budapesti repülőtér is teljesíti az úgynevezett CAT IIIB műszeres megközelítésre vonatkozó nemzetközi előírásokat, amelyek alapján a fenti paraméterek szerint érkezhetnek és indulhatnak a repülőgépek Budapestről – vagyis még biztonságosabb lesz a repülés.
Az új rendszer telepítéséhez és beüzemeléséhez körülbelül nyolchetes időszakra szükség van a II. futópálya lezárására. Ezen idő alatt nemcsak az új berendezést építik ki, hanem elvégeznek egy sor olyan karbantartási és javítási munkát, amit csak pályazár mellett lehet megvalósítani.
Egyebek mellett kicserélik a futópálya betonjába és szélére épített pályafényeket, kijavítják a beton apróbb hibáit, befejezik a dilatációs hézagokat kitöltő anyag cseréjét korszerűbb, műgyanta alapúra, kicserélnek 121 vízelvezető betonaknát a pálya mellett, és az elektromos kábeleket is felújítják.
A felújítási munkálatok teljes költsége eléri az 1,3 milliárd forintot, amely kicsivel több, mint 4 millió euró.
„Minden tőlünk telhetőt elkövetünk annak érdekében, hogy a lehető leggyorsabban és a legjobb minőségben végezzük el a műszeres leszállító rendszer telepítését, összhangban az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és a magyar légiforgalmi és repülőtéri hatóság előírásaival – jegyezte meg Eiszrich László, a Budapest Airport Műszaki Központjának vezetője.
A műszaki igazgató hozzátette: „A munkák elvégzését követően még biztonságosabb lesz a repülési üzem Budapesten, hiszen a 2015-ben megkezdett fejlesztési program lezárását követően a budapesti légikikötő valamennyi megközelítési iránya a legmodernebb műszeres leszállító rendszerrel rendelkezik majd.”
A II. futópálya zárása miatt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren két hónapig csak az alig több mint 3 kilométer hosszú I. futópálya lesz használatban.
Mindez nem okoz változást a budapesti kerületek feletti forgalomban, Vecsés városa felett viszont átmenetileg megnő a légiforgalom. A Budapest Airport erről már korábban előzetesen tájékoztatta Vecsés város lakosságát is, akiknek ezúton is köszöni a türelmet és a megértést.