A RACER demonstrátor különleges kialakítású lesz, a katonai alkalmazásra szánt új generációs helikopterekhez hasonlóan 400 kilométer per órás sebességgel is repülhet majd, méghozzá környezetbarát módon.
A sárkányszerkezet központi elemét román cégek tervezték meg és gyártották le, vegyesen fémből és kompozit anyagokból, nemrég került az Airbus Helicopters németországi gyárába, Donauwörthbe – írta közleményében a vállalat.
Idén elvégzik a főbb összeszerelési munkákat, így helyére kerül többek között a pilótafülke váza és az orr-rész, az üzemanyag-rendszer, valamint a különlegességét jelentő, szénszálas oldalsó szárnyak.
Ezt követően még idén átszállítják a RACER-t a franciaországi Marignane-ba, ahol a szakemberek elvégzik a végső összeszerelést, és 2022-ben megkezdődhetnek a tesztrepülések.
A programból ebből szerzett tapasztalatok alapján lehet a H160-asra hasonlító demonstrátorból egy forgalomba kerülő, nagysebességű polgári helikopter, továbbá, ha minden a tervek szerint alakul, akár katonai gépek alapja is lehet a cég korábbi közlése szerint.
A gép sajátosságát a mindkét oldalon elhelyezett kettős szárnyak (kialakításuk szabadalommal védett) és az ezek végére kerülő tolólégcsavarok adják, amelyek akár a 400 kilométer per órás sebesség elérését is lehetővé teszik, szemben a hagyományos helikopterek 260 körüli csúcssebességével. De ezek helyettesítik a konvencionális farokrotort is, ellensúlyozva a főrotor forgatónyomatékát.
Ennek köszönhetően RACER hátsó részét is a nagysebességű repüléshez optimalizálhatták, kettős függőleges vezérsíkkal. A különböző elemeket az Airbustól megszokott módon Európa-szerte tervezik és gyártják, nemcsak saját leányvállalatai, hanem külső cégek is: a beszállítók között van a Safran, az olasz ANGELA, a brit ASTRAL, a román RoRCraft konzorcium is.
Az Airbus ugyanis az összeurópai együttműködéssel megvalósuló Clean Sky 2 programban fejleszti a nagysebességű helikopterek első polgári demonstrátorát, tizenhárom ország 40, a környezetvédelem és innováció iránt elkötelezett cégével együttműködésben.
A Cleany Sky 2 égisze alatt a jelentős támogatás fejében az Airbus és partnerei a fejlesztésnél végig szem előtt tartják a környezet védelmét is, így nemcsak, hogy alacsonyabb fogyasztású és gazdaságosabb konstrukció létrehozására törekednek, de már a gyártáskor is igyekeznek a minél kisebb károsanyag-kibocsátásra, és „zöld” anyagok használatára is.