Megnyitása óta először csökkent a Dubaji Nemzetközi Repülőtér utasforgalma: mint sok minden az iparágban, ez is részben a Boeing 737 MAX-ok kiesésére vezethető vissza.

A Reuters jelentése szerint a világon a legnagyobb nemzetközi forgalmat lebonyolító repülőtéren 2019-ben az egy évvel korábbihoz képest 3,1 százalékkal kevesebb, 86,4 millió utas fordult meg: ilyesmire a repülőtér megnyitása óta nem volt példa, még a gazdasági válságok idején sem.

Paul Griffiths, a reptérüzemeltető cég ügyvezetője azt mondta, a jelenség mögött több folyamat is meghúzódik. Tavaly év közben 45 napra felújítás miatt lezárták az egyik futópályát, emiatt csökkentett kapacitással működött csak a légikikötő. A másik fontos ok az volt, hogy tavaly április 17-én felfüggesztette üzemelését a Jet Airways: India akkor még második legnagyobb légitársasága jelentős forgalmat bonyolított Dubaj és a dél-ázsiai ország több repülőtere között.

A harmadik ok, hogy a Boeing 737 MAX-okat márciusban a földre parancsolták, ezt a típust is használta a Jet Airways, illetve a helyi diszkont Flydubai egyaránt, a kieső kapacitást pedig csak részben tudták az érintett légitársaságok pótolni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülőtér becslései szerint mindezek miatt 3,2 millió potenciális utast vesztettek.

Megmutatkozott a gépmozgások számában is a visszaesés: tavaly 373 ezer fel- és leszállást regisztráltak, 8,6 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az utasforgalom csak azért nem csökkent ekkora mértékben, mert az átlagos járatonkénti utasszám 5,8 százalékkal 239-re emelkedett, tehát nőtt a gépek töltöttsége.

Az utasforgalommal már 2018-ban is voltak gondok, akkor minimális, 1 százalékos bővülést mértek, amivel 15 éves mélypontra került a növekedési ráta.

Összehasonlításképp, a szomszédos Katarban két számjegyű növekedést mértek, tavaly 38,7 millióan használták a dohai Hamad Nemzetközi Repülőteret, 12,4 százalékkal többen, mint egy évvel korábban.

A dubaji reptérüzemeltetőnek most azzal is számolnia kell, hogy a koronavírus miatti forgalomcsökkenés az első negyedéves számokon is meg fog látszódni. Pekingen kívül az összes kontinentális kínai összeköttetést felfüggesztették február 5-ével.