Megszerezte a Beluga XL a típusengedélyt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől, a gép 2020 elején állhat szolgálatba – közölte lapunkkal a toulouse-i székhelyű gyártó.

Az engedélyeztetési eljárásban az Airbus 200 tesztrepülést hajtott végre a bálnával, ezek során 700 repült órát gyűjtöttek össze. Összesen hat példány készül 2023-ig az ikonikus áruszállítóból, de a ma használt Beluga ST-k a gépgyártás felfuttatása miatt még legalább öt évig üzemben maradnak.

A mostani Belugákhoz képest az XL verzió 30 százalékkal nagyobb kapacitást biztosít majd az Airbusnak, mivel 7 méterrel hosszabb és 1 méterrel szélesebb is. Ennek köszönhetően az új Belugák képesek két darab A350 szárnyat is befogadni, míg a mostani verzió csak egyet nyelt el. Legnagyobb terhelésnél a gép hatótávolsága 4 ezer kilométer.

A projektet még 2014-ben indította el az Airbus, és az új Belugákat már az A330-200-as alapjaira helyezték, míg az ST verziót az A300-asból fejlesztették ki. Az új példányokat a Rolls-Royce Trent 700-as hajtóműveivel szerelik fel, az alacsonyabbra helyezett pilótafülke, a rakodótér és a törzs hátsó részének kialakítása új tervezésű.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mint ismert, a Belugákat az Airbus arra használja, hogy a repülőgépek gyártásához szükséges nagyobb komponeneseket utaztassa a gyártási helyszínek között. Az XL-ek 11 európai repülőtérre fognak közlekedni, emellett azonban a gyártó egyéb módokon, így vízi és földi úton is szállít alkatrészeket.