A koronavírus-járvány hatására kialakult válság és így a gyártás kényszerű visszafogása miatt 15 ezer álláshelyet szüntet meg az Airbus, minden jelentős bázisán.

Az európai repülőgépgyártó lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írta, a folyamatot ősszel kezdik el és a jövő év közepéig tart, a tárgyalásokat most kezdik meg a szakszervezetekkel. Mivel álláshelyről van szó, a 15 ezres számnál egyébként várhatóan kevesebb dolgozót érint majd a lépés.

Franciaországban 5000, Németországban, 5100, az Egyesült Királyságban 1700, Spanyolországban 900 álláshely szűnik meg, a világ többi pontján (például Tiencsinben, Mobile-ban és Mirabelben) pedig további 1300.

A járvány alatt is jelentősen csökkent a vállalat teljesítménye a kényszerű helyzetben, és bár élvezi a francia állam támogatását, a forgalom 2023 előtt az Airbus szerint nem fog helyreállni. Akár 2025-ig is elhúzódhat a folyamat, ezért újabb lépésekkel ehhez kell igazítani az üzemméretet a közlés szerint.

A gyártási ütem visszafogása, a légitársasági kereslet csökkenése áll a munkahelyek megszüntetése mögött (Fotó: Airbus)

Az Airbus minden szociális és egyéb támogatást megad azoknak, akik elveszítik az állásukat. Lehetővé teszik az önkéntes távozást, korai nyugdíjazást, és a hosszútávú részmunkaidős foglalkoztatást is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Guillaume Faury vezérigazgató azt írta a közleményben, hogy az első lépésekkel sikerült elkerülni a „mélyreható sokkot”, most azon kell dolgozniuk, hogy fenntartható maradjon a vállalat, és a krízisből erősebben kerüljön ki.

Mint megírtuk, a vezérigazgató a hétvégén a Die Weltnek adott interjújában is beszélt arról, hogy nem tudják függetleníteni magukat attól, amin a légitársaságok keresztülmennek a járvány miatti válságban, mivel annak mélysége és elhúzódása példa nélküli.

Emiatt 2020-ban és 2021-ben a járvány előttihez képest 40 százalékkal kevesebb repülőgép gyártását tervezi az Airbus. A meglévő típusok az A380-as kivételével (amelynek összeszerelése jövőre megszűnik) továbbra is a termékpalettán maradnak.

Azonban az eddiginél jóval kisebb gyártási rátával készülhetnek az egyes típuscsaládok, és 2021-ig nincs is esély a gyártás újbóli felfuttatására, a járvány előtti szintet pedig 2025-ben érhetik el újra az előrejelzés szerint.