Elkészült az USA Szövetségi Légügyi Hivatalának előzetes tervezete az új generációs szuperszonikus repülőgépek szabályozására, amellyel elhárulhat a jogi akadály a hangsebesség felett repülő polgári típusok újbóli megjelenése elől, bár még sok részlet nem világos.
Nyilvánosságra hozta nemrég az Egyesült Államok légügyi hatósága (FAA) az új szuperszonikus repülőgépekről szóló szabályozás tervezetét (NPRM). Az ilyen dokumentumokat 90 napig véleményezhetik az adott ágazat szereplői, az érvénybe léptetés előtt, a javaslatokat azonban nem garantált, hogy figyelembe veszik.
Az Ainonline cikke szerint ennek ellenére ez a szuperszonikus utasszállítókat fejlesztő cégek számára már így is történelmi jelentőségű előrelépés.
Egy repülőgép csak úgy kerülhet kereskedelmi forgalomba, ha megfelel az előírásoknak, de eddig egyszerűen nem volt minek megfelelni, csak speciális esetekre érvényes rendelkezések léteztek, így mindenki a sötétben tapogatózott.
A most nyilvánosságra került tervek szerint a szuperszonikus gépek első kategóriáját (Supersonic Level 1) azok a gépek alkotják, amelyek maximális felszállótömege nem haladja meg a 150 000 fontot (68 tonnát), maximális utazósebességük pedig nem több mint 1,8 Mach, azaz a hangsebesség 1,8-szerese.
Az FAA szerint a legtöbb, most tervezés alatt álló típus beleesik majd ebbe a kategóriába.
Ugyanakkor nem akarják a gyártókat hosszú távon korlátozni, a hatóság folyamatosan figyeli a további fejlesztések alakulását, és ezek fényében alkotják meg a további kategóriákat a jogszabályon belül. Ám ehhez jelen állás szerint még nem áll rendelkezésre elegendő kísérleti repülésből származó adat.
Csak annyi látszik biztosnak, hogy például a Boom Technology vagy az Aerion leendő szuperszonikus típusai a jelenlegi, szubszonikus repülőgépekre vonatkozó előírások szerint nem, vagy nehezen lesznek tanúsíthatók.
Mint arról beszámoltunk, utóbbi gyártó a legszigorúbb, a 2017 után tanúsított gépekre érvényes Stage 5/Chapter 14-nek szeretné megfeleltetni szuperszonikus típusa fel- és leszállás közbeni zajkibocsátását.
A mostani kutatások szerint nemcsak ez, de még a korábbi, lazább követelményeket támasztó Stage 4 is nehezen lesz teljesíthető. Ezen felül az egyedi jellemzők, a szárny és a törzs alakja, valamint a hajtómű máshogy befolyásolja a zajszintet, mint egy hagyományos szubszonikus típusok esetében, de a tervezet előírja a különböző repülőgép-specifikus zajcsökkentő berendezések alkalmazását.
A hatósági terv szerint nem fogják feloldani a szárazföld feletti hangrobbanás tiltását sem.
Ez a rendelkezés már a Concorde-ra is vonatkozott, emiatt csak óceánokon átívelő útvonalakon volt érdemben alkalmazható a típus. A mostani fejlesztések ezt egyszerűen kerülnék ki: a cél egy nagy hangrobbanás „helyettesítése” sok kisebbel, így a földön már nem lenne érzékelhetően nagyobb a hatás. Erről a megoldásról egyelőre nincs hatósági állásfoglalás.