Az osztrák főváros légikikötőjében az idei fapados dömping után 2019-ben már nem mindegyik új szereplő lesz egyformán sikeres – vélekedik az bécsi reptér vezére. Julian Jager szerint az egymásra licitáló járatnyitásokat követően túlkapacitás alakulhat ki, ezért jövőre konszolidációt várnak.
Éves összehasonlításban tavaly augusztushoz képest az idei nyolcadik hónapban csaknem 12 százalékkal több utas fordult meg a bécsi Schwechat reptéren – mondta el Julian Jager, az üzemeltető cég ügyvezető-vezérigazgatója a minap egy szakmai konferencián a routesonline.com-nak.
A rekordmértékű növekedés a tavasszal betelepülő, majd folyamatosan bővülő fapadosoknak köszönhető főként.
Mint a cégvezető hozzátette, nem gondolták volna, hogy az Air Berlin és osztrák leányvállalata, a Niki leállása után ilyen gyorsan és ilyen nagy mértékben pótolják a kiesett kapacitásokat más légitársaságok.
Közölte, hogy az Air Berlin-csőd után elvesztett útvonalak mindegyikét visszaszerezték mára, és várakozásuk szerint az idei összesített utasszám eléri a 26 milliót.
Ugyanakkor a nagy arányú fapados fejlődés miatt túlkínálat alakulhat ki a bécsi reptér vezetője szerint, így 2019-ben már konszolidációt várnak, úgy véli, nem minden légitársaság lesz egyaránt sikeres.
Julian Jager a flightglobal.com-nak arról is beszélt, hogy a megtelepedett fapadosok mind a spanyol, olasz és francia célállomások felé versenyeznek Bécsben, és a kialakult „harctér” miatt igen jelentősen csökkentek az átlagos jegyárak. A közelgő konszolidáció egyik első jele lehet, hogy mint megírtuk, a Eurowings ősztől több járatát törli bécsi bázisán.
Ismert, az elmúlt fél évben egyre-másra nyitottak bázist és jelentettek be újabb és újabb fejlesztéseket Bécsben a repteret korábban elkerülő fapadosok, így a Wizz Air és az IAG-holdinghoz tartozó, keskenytörzsű Airbusokat a flottájában elsőként itt forgalomba állító Level is.
Az Air Berlin és osztrák leánycége, a Niki csődje után az ebből az egykori alapítója által újjáélesztett, majd a Ryanairnek nagyrészt átadott Laudamotion szintén megkezdte működését, de Jager szavai szerint az Easyjet és a Lufthansa-leány Eurowings is jelentősen bővített.
Julian Jager elmondta: reménykednek, hogy végül megszerzik a tervezett harmadik futópálya megépítéséhez szükséges hozzájárulásokat, jelenleg az osztrák alkotmánybíróság előtt van a többszöri fellebbezésekkel tarkított eljárás. Véleménye szerint a következő hat-tizennyolc hónapban rendeződhet az ügy.
Az ügyvezető arról is tájékoztatott, hogy a meglévő infrastruktúrát fejleszteni fogják a következő években.
A régebbi 2-es terminál és az egyik móló modernizálására, valamint az újabbik 3-as terminál bővítésére 2023-ig 500 millió eurót (több mint 160 milliárd forintot) költenek majd.
Jager beszélt az interkontinentális kapcsolatokról is, tájékoztatása szerint Kelet-Ázsiába a forgalom ebben az évben eddig 34 százalékkal bővült, csak augusztusban 43 százalékkal. Reményeik szerint 2019-ben két újabb hosszú távú járatot köszönhetnek a reptéren.