Egy bíróság hatályon kívül helyezte a tavalyi elutasító határozatot, és engedélyezte a schwechati reptér harmadik futópályájának megvalósítását. Azonban feltételül szabták, hogy nullára kell csökkenteni a reptér széndioxid-kibocsátását és komoly zajvédelmi intézkedéseket kell megvalósítani. Az ellenzők azonban még fellebbezhetnek e döntés ellen is.

Újabb fordulat a kapacitásbővítés ügyében (Fotó: Vienna Airport)

Több mint egy évtizede tervezi a bécsi nemzetközi repülőtér, Schwechat a harmadik futópályát, amely a terminálok előtt húzódóval párhuzamosan épülnek meg, növelve a kapacitást.

Az ellenzők – köztük környékbeli lakosok, környezetvédő szervezetek és különös módon maga Bécs városa is, amely ugyanakkro részvényes az üzemeltető cégben – tavaly diadalt arattak.

Egy bíróság ugyanis megtiltotta a beruházást, klímavédelmi aggályokra hivatkozva. Erre fel az üzemeltető megfellebbezte a döntést.

Most azonban szigorú feltételekkel, de egy újabb bírósági ítélet a tavalyi döntést hatályon kívül helyezve engedélyezte a futópálya megépítését.

Az aero.de híre szerint szerdai ítéletében a Szövetségi Közigazgatási Bíróság komoly kikötéseket tett. Így teljesülnie kell a zéró széndioxid-kibocsátási szintnek a reptéri működésben (az épületek, a hajtóműpróbák és hasonlók tekintetében), a harmadik futópálya üzembe állítása utáni ötödik évre.

Emellett már ez előtt 30 ezer tonnával kell csökkenteni a széndioxid-kibocsátást, a zajártalom mérését pontosítani szükséges, és szigorúbb éjszakai csendrendeletet kell érvénybe léptetni.

Utóbbi praktikusan a fel- és leszállásokra rendelkezésre álló napi idő csökkentését jelentheti, illetve a késő este, kora reggel engedélyezett mozgások számának mérséklését.

A leendő, párhuzamos harmadik futópálya rajza (Grafika: Vienna Airport)

A reptérüzemeltető természetesen üdvözölte a döntést, az ellenzők pedig csalódottak, azonban utóbbiaknak még lehet reményük: az Alkotmánybíróság elé vihetik fellebbezésre az ügyet, erre hat hetük van. Épp emiatt az üzemeltető közölte, hogy további vizsgálatokat, tervezést csak akkor kezdenek, ha rendeződik jogilag a helyzet.

Mint arról beszámoltunk, a schwechati, T-szerű alakban egymást metsző két futópálya kapacitása lassan már nem elegendő, hiszen a fel- és leszállási útvonalak metszik egymást, ezért a terminálok előtt húzódóval párhuzamos harmadikat szeretne az üzemeltető építeni.