Bele kell húznia a második félévben az európai gyártónak, hogy el tudja érni az idei évre kitűzött gyártási és átadási számait, a hosszú távú keresletet illetően azonban optimistább az Airbus, mint tavaly novemberben.
Az Airbus 297 darab repülőgépet adott át 2022 első félévében, ami megegyezik a tavalyi év első félévének teljesítményével.
Nem számít szokatlannak, hogy a repülőgép-átadások viszonylag csendesebb 8-9 hónap után, az év utolsó 2-3 hónapjában kapnak lendületet, az idei évre kitűzött ambiciózus, 720 darabos átadási cél elérése érdekében bele kell húznia a második félévben az európai gyártónak, valamint a hajtóműveket és egyéb részegységeket készítő beszállítói láncoknak.
Érdekesség, hogy a gyártó által jelentett „nettó” átadási szám csak 295, amely kettővel kevesebb a ténylegesnél, mivel 2021-ben két átadottként lejelentett repülőgépet a február végén életbe lépett szankciók miatt az Aeroflot mégsem tudott átvenni, így ezt a gyártónak az idei első félévi teljesítményéből le kellett vonnia.
Az első félévben az európai gyártó 442 repülőgépre szerzett új megrendelést, de levonva a lemondások és törlések számát, nettóban a megrendelésállomány 259 példánnyal gyarapodott. Az értékesítési oldalon a tavalyi évhez viszonyítva jelentősen javult a teljesítmény, mivel 2021 első félévében a lemondásokkal csökkentve csak 38 gépet adott el.
A június 30-ig tartó első félév legnagyobb üzletét Ausztráliában szerezte az Airbus, mint beszámoltunk róla, a Qantas májusban 12 darab A350-1000-est, 20 A321XLR-t és 20 A220-300-ast rendelt, de szépen alakultak tavaly év végén bejelentett, új generációs, szélestörzsű áruszállító, az A350F eladásai is.
A Qatar Airways-szel az A350-esek festési problémái miatt kirobbant és bírósági eljárásig fajult vita következményeként az Airbus a dohai légitársaság már négy A350-esre szóló megrendelését törölte, és hamarosan hasonló lépés várható egy ötödik példány esetében is.
A fél évvel ezelőttinél optimistább az Airbus 20 éves előrejelzése
Az Airbus a jövő héten kezdődő Farnborough Air Show előtt közzétette a közvetkező húsz évre szóló piaci előrejelzését is, amely optimistább képet fest a tavaly novemberben készültnél. Az európai gyártó 2041-ig 39 490 utas- és áruszállító repülőgépre prognosztizál piaci igényt világszerte, míg fél éve 39 ezerről szólt az előrejelzés.
A kereslet 80 százaléka, 31 620 darab a „tipikusan keskenytörzsű” (egyfolyosós) típusok iránt mutatkozik, míg a „tipikusan szélestörzsű” (kétfolyosós) gépek piacán az összpiac mindössze 20 százaléka, 7870 példány iránti igényt jelez az európai gyártó – derült ki a Reuters által szemlézett számokból.
A most kiadott húszéves előrejelzéssel az Airbus mindössze erre a két kategóriára egyszerűsítette a repülőgépek méret szerinti besorolását, eltűnt a korábban használt közepes besorolás.
A két kategória között nem éles a határvonal, mert a nagy hatótávú, akár 240 utas szállítására képes A321XLR akár olyan útvonalakat is kiszolgálhat, amelyeken korábban szélestörzsűeket használhattak a légitársaságok, vannak olyan cégek, amelyek viszont a nagy forgalmú, de rövid távú útvonalakon használnak nagy befogadóképességű szélestörzsűeket, vagy azok regionális, limitált hatótávú változatait (pl. A330 Regional).
Az európai gyártó 2018-ban még négy méretkategóriát – kis, közepes, nagy és extra nagy – tartott számon, az A380-as program leállításával a legfelső besorolást később elhagyta.
Míg a legtöbb kontinensre érvényes a keskenytörzsűek javára mutatkozó, a világátlagnak megfelelő 80:20-as keresleti arány, a Közel-Keleten ez közelebb van a fele-fele megosztáshoz, Latin-Amerikában pedig a kereslet 90 százaléka a keskenytörzsű típusok iránt mutatkozik.
Az Airbus továbbra is arra számít, hogy a keresletet leginkább a régebbi repülőgépek egyre gyorsuló cseréje fogja magával húzni, amely támogatja az iparág kibocsátáscsökkentési céljainak elérését.
Előrejelzése szerint a légiáru-szállítás iránti keresletet az e-kereskedelem növekedése hajtja, a következő 20 évben 2440 újonnan gyártott vagy utasszállítóból átalakított cargo-repülőgépre lesz majd igény, 2041-re a világ áruszállító flottája 3070 gépesre nő, amelyben benne van a jelenleg már forgalomban lévő flottából addigra megmaradó 630 példány is. Az új áruszállítók közül közül mintegy 560 lehet a 80 tonnás vagy afeletti kapacitású, 890 példány a 40-80 tonna és 990 darab a 10-40 tonna teherbírású kategóriából.