Minden eddiginél erősebb elektromos meghajtású sport- és műrepülőgép építésébe fogott a brit hajtóműgyártó Rolls-Royce.
A nulla károsanyag kibocsátással üzemelő, légcsavaros repülőgépet arra tervezik, hogy képes legyen túllépni az óránkénti 300 mérföldes (480 kilométer/órás) sebességet, ezzel az elektromos repülésben rekorder lenne.
A projekt központja a délnyugat-angliai Gloucestershire reptér hangárjában van, ahol a Rolls-Royce minden részlegéből toborzott mérnökök dolgoznak a vállalat szerint történelmi repülőgép megalkotásán – írja a News In Flight.
A repülőgép a várakozások szerint már jövőre, 2020-ban a levegőbe emelkedhet, és még abban az évben végrehajthatja a rekordkísérletet.
Ez a mai elektromos motorok fejlettségével és teljesítményével már könnyedén elérhető, a probléma az energiaellátással, tehát az akkumulátorokkal van. Ezek a legtöbb esetben túl nagyok és nehezek, kapacitásuk pedig ehhez mérten kicsi.
A Rolls-Royce szerint sikerült kifejleszteniük egy olyan, hatezer cellából álló szerkezetet, amely elég könnyű, és a repülés közbeni hőmérsékletváltozást is kelő mértékben elviseli.
Ez az eddig épített legerősebb olyan energiacella, amelyet repülőgépbe szánnak, már csak az üzemelés közbeni hűtését kell megoldani.
Az akkumulátor kapacitása is elég nagy, 200 mérföldes út megtételére lesz elegendő egy teljes feltöltéssel, tehát a London és Párizs közötti légvonalbeli távolságot közbenső leszállás nélkül leküzdi a repülőgép.
A gépet három motor hajtja majd meg, ezeket az oxfordi székhelyű YASA szállítja.
A repülések célja ugyanakkor nem egyszerű erődemonstráció, a gépen számos szenzort helyeznek el, a tapasztalatok pedig további új technológiák kifejlesztéséhez nyújthatnak jelentős segítséget.
Sugárhajtómű helyett is elektromosan
Mint arról beszámoltunk, a Rolls-Royce a német Siemensszel és az Airbusszal közösen dolgozik az E-Fan X nevű projekten, amelynek célja kereskedelmi utasszállítókon is használható elektromos hajtómű kifejlesztése.
Tesztpadként az Airbus nemrég vásárolt meg egy ARJ-100-as típusú regionális gépet, amelynek jobb belső, 3-as számú hajtóművét cserélik le az elektromos erőforrásra.
A várakozások szerint az E-Fan X végleges változatából 4-8 darab lesz képes hagyományos erőforrások segítsége nélkül a levegőbe emelni egy ARJ-100-ashoz hasonló méretű regionális repülőgépet.