Mind a három nagy európai légitársasági csoport anyagi helyzetére jelentős plusz anyagi terhet rótt a tavalyinál jóval magasabb kerozinár, bár ennek hatását némileg kompenzálni tudták a magasabb bevételek.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) legutóbbi adatai szerint a kerozin ára 90 dollár körül volt hordónként, míg az évet 80 dollár alatti szintről kezdte. Ez a plusz anyagi teher az Air France-KLM, az International Airlines Group (IAG) és a Lufthansa-csoport gazdálkodásában is százmilliós lyukat ütött.

Az Air France-KLM kimutatásai szerint szeptember 30-ig 3,6 milliárd eurót költött, míg egy évvel korábban még 3,4 milliárd euró ment el ugyanerre, 5 százalékkal több. A csoport árbevétele ugyanebben az időszakban viszont 4,1 százalékkal nőtt, így a teljes hatást nem siekrült közömbösíteni, az egységköltség 4 százalékkal nőtt. Részben ennek is köszönhetően a társaság üzemi eredménye 1,2 milliárd euró lett, közel 400 millió euróval gyengébb, mint egy évvel korábban.

Az International Airlines Group volt a három cég közül az egyedüli, amelynek az egyre drágább kerozin ellenére is nőtt a jövedelmezősége. A kimutatások szerint kerozinra a január-szeptemberi időszakban 3,9 milliárd euró ment el, 13,5 százalékkal több, mint tavaly ugyanilyenkor. A kivételes tételek nélkül 2,5 milliárdos üzemi eredményt könyveltek el, ez 7,3 százalékkal több, mint 2017. szeptember 30-ig, amikor 2,4 milliárd plusz volt az egyenleg.

Hirdetés

Mint arról korábban beszámoltunk, a Lufthansa-csoport a tavalyihoz képest 500 millió euróval többet kénytelen költeni kerozinra, bár a bérköltség 30 százalékos csökkenése ezt bőven ellentételezi. Ennek ellenére a kiigazított üzemi eredmény 2,3 milliárd euró lett, ez 8 százalékkal alacsonyabb, mint az egy évvel korábbi, az adózott, tiszta nyereség pedig 6 százalékkal marad el a tavalyitól és 1,7 milliárd eurót tett ki.