Földet érés után mindkét hajtóműve egyszerre állt le az All Nippon Airways (ANA) egyik Boeing 787-8-asának, amikor a személyzet a sugárfékkel szerette volna lelassítani a Dreamlinert. Újra sem tudták indítani, így vontatóval kellett az állóhelyre vinni a futópályáról a repülőgépet, az esetet vélhetően szoftveres hiba okozta.

A JA825A lajstromjelű Boeing 787-8 Dreamliner típusú szélestörzsű repülőgép a japán légitársaság NH 985-ös számú, belföldi járatát teljesítette Tokió Haneda repülőteréről Oszakába.

Az út eseménytelenül telt, leszállás közben azonban mindkét Rolls-Royce Trent 1000 típusú hajtómű egyszerre és nem szándékolt módon leállt.

Közvetlenül a földet értés után, amikor a pilóták a sugárfékkel szerették volna lelassítani a gépet, a két erőforrás váratlanul alaphelyzetbe állt és kikapcsolt.

A 787-est más fékező rendszerekkel megállították a pilóták a futópályán. A repülőgép nem tudta saját erőből elhagyni a pályát, mivel nem lehetett újraindítani a hajtóműveket. Annak ellenére sem, hogy a hiba elhárításának lehetőségeiről telefonon kértek segítséget a földi műszaki személyzettől.

Hirdetés

Ennek következtében negyven percig zárva volt a légikikötő hosszabbik, 14R/32L jelzésű pályája, ennyi ideig tartott ugyanis, amíg megérkezett a Dreamliner mozgatásához a megfelelő vontató.

Az utasok kiszállítása után a karbantartók átvizsgálták a hajtóműveket és a kapcsolódó rendszereket, de semmi rendellenességet nem találtak ezeknél, így a szoftveres vezérlés hibájára lehet következtetni.

Bár ez az első eset, hogy a hiba mindkét hajtómű szimultán leállását okozta, az ügyben a Boeing már korábban kiadott egy kiegészítést a Boeing 787-esek Trent 1000-es hajtóművének üzemeltetési utasításához.

Eszerint a hibát a nem kívánt, hirtelen fellépő teljesítményingadozásokat megelőzni hivatott TCMA rendszer téves működésbe lépése okozhatja.

Az ilyen esetek elkerülésére a Boeing nem javasolja a sugárfék hirtelen aktiválását, illetve közvetlenül az aktiválása után a hajtóművek maximális teljesítményen működtetését.

Hirdetés