Új jégtelenítési eljárást, valamint több apró módosítást fog kidolgozni a Boeing a 737-es repülőgépcsaládra, miután 2012 telén egy norvég felségjelű B-737-800NG majdnem átesett a finnországi Kittilä repülőtér közelében a magassági kormány rendellenes működése miatt.

A Norwegian légitársaság LN-DYM lajstromjelű Boeing 737-ese 2012. december 26-án Helsinkiből tartott a mintegy 1000 km-re lévő Kittilä városába, ahol viszonylag zord időjárási körülményekkel és mínusz 17 Celsius fokos külső hőmérséklettel kellett szembenézniük a pilótáknak.

A kisváros légikikötője csupán egy pályát üzemeltet, melyre csak a 34-es irányból lehet műszeres megközelítést végezni, így viszont a pilóták és gépeik is ki vannak téve a viszonylag meredek, 3.4 fokos siklópályán történő besiklásnak, melyet időnként a hátszél csak tovább nehezít.

A Flightglobal értesülései szerint körülbelül 3250 lábnyi magasságban, a robotpilóta működése közben, a pilóták beavatkozása nélkül a repülőgép orra váratlanul emelkedni kezdett a magassági kormány szögének szokatlan megváltozása miatt.

Ezzel párhuzamosan a hajtóművek is felpörögtek a maximális fordulatszámra, így a meredek emelkedésnek köszönhetően olyannyira lecsökkent a 737-es sebessége, hogy az majdnem átesett. A pilóták körülbelül 1500 lábnyi emelkedés után tudták csak az irányítást visszavenni a repülőgép felett, hogy megszakítsák a megközelítési eljárást.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A második próbálkozásnál már semmilyen rendellenességet nem tapasztaltak, és gond nélkül landoltak a 34-es pályán, majd a kivizsgálás után, körülbelül egy órás késéssel indultak vissza a finn fővárosba, DY 5630-as járatszámmal.

A Boeing is vizsgálatot indított az ügyben, és később meg is határozta, hogy új eljárást kell eszközölni a típus jégtelenítése során, mely alatt a magassági kormányokat nem csupán oldalról, hanem egy bizonyos szögből is kell a forró, jegesedést gátló anyaggal locsolni, hogy elkerüljék a folyadék kisebb jégdarabokká fagyását, ami veszélynek teheti ki a járatok biztonságát.

A repülőgép műszereinek ellenőrzése során kiderült, hogy a gép orra az incidens során 38.5 fokban emelkedett meg, ekkor pedig a kapitány és az elsőtiszt már teljes erejükkel próbálták előre tolni a szarvkormányokat, melyeket már az automata is elkezdett rázni, hogy figyelmeztessen a rendkívül alacsony, áteséshez közeli sebességhatárra.

A Norwegian egyik Boeing 737-800-as gépe Budapesten. (Fotó: Rimóczi Roland – AIRportal.hu)


A norvég Boeing sebessége ekkor 118 csomó volt, amely a 121 csomós átesési határnál is kisebb érték, ám a sárkányszerkezet kialakításának köszönhetően a felhajtóerő teljes megszűnése végül nem következett be.

Az esemény analízise során a külső szakemberek megjegyezték, hogy a járat pilótái nem próbálták meg kikapcsolni a robotpilótát, továbbá manuálisan sem próbálták „visszatrimmelni” a repülőgépet a helyes állásszögbe.

A szakértők szerint bármely fent említett eljárás nagyban segítette volna a helyzet normalizálását, viszont megjegyezték, hogy az automatikus sebességet felügyelő rendszernek ki kellett volna kapcsolnia a pilóták által a kormányokra kifejtett erő hatására.

A vizsgálatok befejeztével semmi olyan rendellenességet nem találtak a 737-es rendszereiben, ami a szokatlan működést okozhatta volna, és azt a lehetőséget is kizárták, hogy az esetlegesen megfagyott jégtelenítő folyadék miatt ragadhatott volna be a magassági kormány érzékelője, így adva téves jelzést a fedélzeti számítógépeknek az aktuális állásszögről.

A repülőgépgyár arról tájékoztatta a szakembereket, hogy megpróbál még jobb jegesedés elleni védelmet biztosítani a Boeing 737-es gépcsalád részére, míg a hatóságok egy új biztonsági eljárást kívánnak kidolgozni, hogy az ilyen esetek elkerülhetőek legyen a jövőben.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!