A nyári Airbus H145M helikoptermegrendelése után újabb forgószárnyasok vásárlásáról, 16 darab Airbus H225M-ről írt alá szerződést a Magyar Honvédség az európai gyártóval. A várakozások szerint ezek a gépek alkotják majd 2023 után a honi erők helikopterflottájának gerincét – nézzük mit tud a H225M.

A H225M típust főleg a jelenleg rendszerben álló, nemrég nagyjavításon és üzemidő hosszabbításon átesett, orosz Mil Mi-8 és Mi-17-es szállítóhelikopterek leváltására rendelte meg Magyarország.

A váltótípus már alapvető paramétereit tekintve is jelentős képességnövekedést hoz majd, hatótávolsága 300 kilométerrel, teherbírása pedig raktérben elhelyezett rakomány esetén közel 1700, külső függesztésű tehernél, amelynek emelését ebben a videóban mutattuk be, 750 kilogrammal több, mint a jelenleg használt típusé.

Forrás: Airbus

Az igazi ugrást azonban az egyéb, „plusz” képességek területén hozza el a típus, felfegyverezhetősége sokoldalúvá teszi, hasonlóan a H145M-hez.

A két oldalra néző, a kabinból közvetlenül kezelhető 20 mm-es gépágyú és 7,62 mm-es géppuska mellett fegyverzeti konténer formájában ellátható még egy 20 vagy 12,7 mm-es golyószóróval, valamint 68 mm-es űrméretű nem irányított rakétakonténerrel is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A gép orrában elektro-optikai rendszer, körben pedig elektronikus hadviselési és önvédelmi rendszerek kapnak helyet, amelyek jelzik a radaros és lézeres besugárzást, de a helikopter útvonalát keresztező nem irányított rakétákat is.

A típus repertoárjában található még a magyar katonai forgószárnyasok között eddig teljesen hiányzó képesség is.

A H225M a légi utántöltésre is alkalmas, hajlékony csöves rendszerrel felszerelt gépről vételezhet üzemanyagot repülés közben.

Az új típusban emellett a 2+1 fős hajózószemélyzet munkaterhelése is jóval kisebb lesz, mivel fejlett, 4 tengelyes automata repülésvezérlő rendszer áll majd rendelkezésükre.

Ez a rendszer az útvonalrepülés vezérlése mellett képes egy helyben függeszkedni a helikopterrel, illetve akár emberi beavatkozás nélkül is körözhet a gép egy adott pont körül. Ez a képesség főleg a talaj vagy vízfelszín nagy figyelemmel történő átfésülését igénylő kutató-mentő feladatoknál lehet hasznos.

A modern hadviselésben szinte elengedhetetlen, már alapnak számító éjjellátó képesség sem hiányzik a listáról, nem mellékesen pedig akár jegesedés, vagy viharos időjárási körülmények között is üzemképes a Super Puma-családba tartozó típus.

Ukrajna után Magyarország is

Észak-keleti szomszédunk még az idén a franciákkal aláírt államközi megállapodás révén modernizálja forgószárnyas flottáját ötvenöt Airbus-helikopterrel, köztük huszonegy darab H225-össel.

Az első két gépet ideiglenes Man-szigeti lajstromjellel nemrég repülték át a gyárból Ukrajnába, budapesti technikai megálló közbeiktatásával.

Az egyik gép katonai festésben, 71-es oldalszámmal a fegyveres erőknél, pontosabban az Ukrán Nemzeti Gárdánál áll szolgálatba, míg a másikat, piros-fehér festésének megfelelően kutató-mentő feladatokra fogják használni.

Matthieu Louvot, az Airbus Helicopters alelnöke az átadáson kiemelte, Ukrajna rekord időn belül vehette át a gépeket, és amint az első személyzetek megkapják a jogosításukat a típusra, az ország a típus minden képességét ki fogja tudni használni.

Hozzátette, a következő lépésben saját kiképző és karbantartóközpontot is létesítenek az országban.