Szenteste napján múlt negyven éve, hogy 1982. december 24-én végrehajtotta szűzrepülését az Antonov An-124 Ruszlán szállítógép prototípusa.

A 69,1 méter hosszú, 73,3 méter szárnyfesztávolságú, 181 tonna üres tömegű, katonai és polgári felhasználású, változattól függően akár 150 tonna hasznos teher szállítására képes szállítógépből 55 példányt gyártottak 1982 és 2004 között.

A típus maximális felszállótömege 402 tonna, ilyen terhelés mellett a hatótávolsága 3700 kilométer és minimum 3000 méteres futópályára van szüksége a felszálláshoz, a maximális hatótávolsága (üresen) viszont eléri a 14 000 kilométert.

Kevésbé ismert, hogy a szárny mögött a törzs felső részében akár 88 utas szállítására alkalmas kabinrész alakítható ki.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A típus két fő üzemeltetője az ukrán Antonov Airlines, valamint az orosz Volga-Dnepr Airlines.

Előbbi hét példányt birtokol, ebből jelenleg öt aktív, utóbbi pedig 11-et, amelyek közül 5 aktív az adatbázisok szerint. Ezeken kívül még egy példány üzemel a Maximus Air Cargo-nál.

Fotó: AIRportal.hu

Oroszország és a Volga-Dnepr már évekkel ezelőtt felvetette egy modern helyettesítőtípus koncepcióját, ám egyelőre Szlon (Elefánt) munkanéven mindössze egy új generációs hajtóművekkel felszerelt, megnövelt, 180 tonnás teherbírású, több ponton modernizált típuson dolgoznak az orosz mérnökök 2019 óta, amelynek kicsinyített modelljét szélcsatornában tesztelik.

Futurisztikus utód, amelynek megvalósulására kevés az esély. Forrás: Volga-Dnepr