Fontolóra vette az Európai Befektetési Bank, hogy 2022 után már nem támogatná légikikötők építését vagy bővítését, csak energiahatékonysági felújításaikat. Autópályákat viszont a jövőben is finanszírozna az uniós pénzintézet.
Az Euractive portál birtokába került tervezet szerint környezetvédelmi okokból fordulat következhet az EU-tagállamok által birtokolt Európai Befektetési Bank (EIB) támogatási politikájában. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és az EIB vezetése is azon az állásponton van, hogy a pénzintézetnek az „Unió klímabankjává” kellene válnia, ezért a finanszírozandó projektek vizsgálatakor a párizsi klímaegyezményt is figyelembe kell venni.
Az átalakítás tavaly már megkezdődött azzal, hogy az EIB pár kivételtől eltekintve nem finanszíroz fosszilis üzemanyaggal kapcsolatos beruházásokat, e helyett a megújuló energiával összefüggő fejlesztéseket részesíti előnyben, 2025-re a támogatott projektek felének környezetbarátnak kell lennie.
Ennek megfelelően a tervezetben civil szervezetek kérésére az áll: repülőterek építésére és kapacitás-bővítésére nem, csak a már meglévő épületek energiahatékonyságának növelésére lehessen ezután pályázni az EIB-nél.
Az adatok szerint az elmúlt három évben 4 milliárd eurót adott a bank a repülőtereknek. Ezen felül a légiközlekedés egy másik szektorát, a repülőgépek gyártását is érintené az EIB politikájának módosítása: a belső égésű és hagyományos üzemanyaggal hajtott típusok tervezésére sem biztosítanának forrásokat.
Az EIB viszont a továbbiakban is hajlandó lesz hitelt nyújtani autópályák építéséhez. Ezt a lépést viszont a zöldszervezetek kifogásolták, mert a közúti forgalom a legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó a teljes közlekedési ágazaton belül.