A 95 százalékban a Malév pilótáit tömörítő Magyar Közforgalmi Pilóták Szövetsége (Hunalpa) tagjai a Malév irodái előtt demonstráltak pénteken Budapesten, tiltakozva a szerintük szabálytalan elbocsátások miatt. A Malév azt mondja: kompromisszumot ajánlott, de a pilóták nem akarnak havi 80-100 ezer forinttal alacsonyabb fizetést kapni.
Kiss Kálmán, a Hunalpa alelnöke elmondta, hogy az akció célja rákényszeríteni a Malév felsővezetését, hogy a törvények és a kollektív szerződés betartásával működtesse a vállalatot, és ezek szerint hajtsa végre a csoportos létszámleépítést is. Ezzel a demonstrációval arra is szeretnék felhívni a közvélemény figyelmét, hogy a Malév név állami tulajdon, így a légitársaság magántulajdonosai nem csinálhatnak azt a céggel, amit akarnak, fűzte hozzá az alelnök.
Csődközeli állapotban
A demonstráción részt vettek, és támogatásukról biztosították a Hunalpa akcióját a oneworld pilótáinak szakmai szövetsége Budapesten tanácskozó konferenciájának résztvevői, akik a magyar kormány felelősségére hívták fel a figyelmet. A Malév 2007 tavasza óta tagja a világ legnagyobb légi szövetségének, a oneworldnek.
Kiss Kálmán szerint a magyar légitársaság sikertelen privatizációjának következménye az, hogy a magas utasforgalom ellenére a Malévnak pénzügyi gondjai vannak, vagy „a napi költségeket nem akarja kifizetni”. A Hunalpa nem látja a szeptemberben beígért, 60 millió euró, friss tőke hatását, mert szerintük kísértetiesen hasonló jelek mutatkoznak, mint a KrasAir orosz légitársaság csődbe menetele előtt. (A KrasAir a Malév közvetett tulajdonosának, Borisz Abramovicsnak az érdekeltsége volt.)
Minden szabályos
A Malév sajtóosztályán azt közölték, hogy az augusztus 4-én bejelentett csoportos létszámleépítés során a pilótákkal kötött megállapodás szerint járnak el. A hatályos kollektív szerződés pilótákra vonatkozó függeléke alapján, közösen alakított bizottságban állapodtak meg a pilótákat érintő létszámleépítés szabályairól. Ebben több lehetőséget is felkínáltak, hogy az elbocsátandók számát csökkentsék. Így időközben többen éltek a külföldi munkavállalás, és a korkedvezményes nyugdíjazás lehetőségével.
A tárgyalásokat a Malév és az érdekképviselet a megállapodást követően is intenzíven folytatta: a légitársaság menedzsmentje többek között azt is felajánlotta a szakszervezetnek, hogy a pilóták jövedelmének 4-6 százalékos csökkentése mellett valamennyi aktív pilóta megtarthatja állását. Ezt azonban az érdekképviselet nem fogadta el. A légitársaság közölte, hogy ez a jövedelemcsökkentés a beosztástól és a tapasztalattól függően, átlagosan, bruttó havi 80-100 ezer forint körüli összeget jelentett volna. Kiss Kálmán a jövedelemcsökkentéssel kapcsolatos felvetésre röviden visszakérdezett: „miért kell elbocsátani pilótákat, ha mindre szükség van”.
Forrás: Index
Fotó: AdamS