Úgy tűnik, letett a bombázóból továbbfejlesztett szuperszonikus utasszállító terveiről az orosz repülőgépipari konzorcium (UAC). Ehelyett egy szuperszonikus üzleti repülőgép kidolgozásába kezd, amelyből hosszabb távon akár nagyobb befogadóképességű utasszállító is válhat. Ám a prototípus első felszállására egy évtizedet még biztosan várni kell.

Az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) nem hagyott fel az ambiciózus tervekkel, ami a szuperszonikus utasszállítót illeti, de az orosz elnök 2018-as nyilatkozatához képest már jelentősen finomítottak az elképzeléseken: mára már szó nincs bombázóból fejlesztett utasszállítóról.

A Tupoljev tervezőiroda éves beszámolójában számos érdekes adat, tervezési igény el van rejtve az új orosz szuperszonikus utasszállítóról a Russian Aviation szerint. Ez alapján arról írt a portál, hogy a projekt hivatalos megnevezése is nemrég “szuperszonikus üzleti repülőgépre” (SBJ, supersonic business jet) változott.

Ebből egyértelmű, hogy a típus elsődleges piaci célcsoportja a magasrangú politikusok és gazdag üzletemberek lesznek. 

A tervek szerint a létrehozandó típus akár a hangsebesség 1,6-szorosával is repülhet (Mach 1,6), hatótávolsága 8000 kilométer, utazómagassága 11 ezer méter lenne.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Illusztráció, Tu-160-as bombázó, amelynek alapjain eredetileg fejlesztették volna a szuperszonikus utasszállítót (Forrás: Wikimedia Commons)

Az új típus programját a külön erre a célra alapított Zsukovszkij Intézet koordinálja, innen kapják meg a fejlesztésre szánt összegeket az UAC alvállalatai. Az ernyőszervezet június elején kötötte meg az szerződést az orosz ipari és kereskedelmi minisztériummal, eszerint idén 3,1, jövőre pedig 7,25 millió USA-dollárnak megfelelő rubelt költhetnek az előzetes tervezésre. 

A koncepcionális, majd a részletes, végleges tervek kidolgozása 2022 és 2026 között történik meg az optimista ütemezés szerint, az SBJ prototípusának első felszállására így egy évtizedet még biztosan várni kell.

Az üzleti típus forgalomba állásával viszont nem ér véget a program: az UAC tervezi egy nagyobb, 30-50 fős, Mach 2 végsebességű utasszállító kifejlesztését is. 

Az elképzelés nagyon hasonló a magántőkéből működő Aerion startup repülőgépgyártó terveihez, amely cég ugyancsak üzleti repülőgéppel tervezi feléleszteni a polgári szuperszonikus repülést, és csak ennek sikere esetén fogna bele egy hangsebesség felett is repülni képes kereskedelmi utasszállító fejlesztésébe.