Az Egyesült Államokban egyre égetőbb problémát jelent a légiforgalmi irányító hiány, miközben az aktív állomány egyre tovább apad, ahogy elérik a nyugdíj-korhatárt.

Paul Rinaldi, a Nemzeti Légiforgalmi Irányítók Egyesületének (National Air Traffic Controllers Association / NATCA) az elnöke hívta fel a problémában rejlő veszélyekre figyelmet:

27 éve nem volt ilyen kevés aktív légiforgalmi irányító a rendszerben.

További problémát jelent, hogy az FAA pontosan nem tudja megmondani, hány irányítóra is volna szüksége annak érdekében, hogy az egyre növekvő légiforgalmat legalább a jelenlegi színvonalon képes legyen kiszolgálni. Ez a szemlélet tükröződik vissza abban is, ahogy a nyugdíjkorhatárt elérő irányítók pótlásáról gondoskodnak.

Ahogy hazánkban, úgy az Egyesült Államokban is a légiforgalmi irányító növendékek kiválogatása egy többlépcsős folyamat, ahol azok a képességek kerültek a górcső alá, melyek garanciát jelenthettek a képzés sikeres elvégzésének.

Hirdetés

Ezt változtatta meg a 2014 óta érvényben levő utánpótlási terv, ami nagyobb hangsúlyt fektet az önéletrajzok értékelésébe, mely amellett, hogy az FAA álláspontja szerint jobb előrejelzője a sikernek, nem is kalkulált a jövőben növekvő igényekkel.

A rendszerben levő irányítók 25 százaléka már ma jogosult arra, hogy az aktív állomány helyett a nyugdíjat válassza. A jelenlegi rendszerben az ő pótlásukról nem teljes mértékben gondoskodtak.

Rinaldi szerint ez a repülésbiztonságot egyelőre nem veszélyezteti, de a légiforgalom menedzselésének hatékonysága valószínűleg csökkenni fog, több késésre lehet majd számítani és esetenként a szolgáltatások korlátozása is előfordulhat.

Fotó: Mark Brouwer-WikimediaCommons