Miután huszonnyolc magánszemély és szervezet, köztük Bécs városa is panasszal élt a bécsi repülőtér tervezett harmadik futópályája ellen, a Szövetségi Közigazgatási Bíróság úgy döntött: megtiltja a beruházást. Bár megvizsgáltak minden aspektust, úgy ítélték meg, hogy a környezetvédelmi aggályok túl nagyok.

Nincs jelentős bővülés a schwechati légikikötőben, de lassan és biztosan növekszik az utasok száma (Fotó: Vienna Airport) | © AIRportal.hu

Nincs jelentős bővülés a schwechati légikikötőben, de lassan és biztosan növekszik az utasok száma (Fotó: Vienna Airport)

A tavalyi évben az előző esztendőhöz képest 2,5 százalékos bővülés után 23,4 millió utast kiszolgáló bécsi repülőtér szeretne egy újabb futópályát építeni.

A terv ellen azonban huszonnyolc magánszemély és szervezet, köztük maga Bécs városa is ellenvetést nyújtott be. Utóbbi azért is izgalmas, mert az önkormányzat a reptérüzemeltető vállalatnak 20 százalékban tulajdonosa. A napokban pedig az aerotelegraph.com híre szerint a Szövetségi Közigazgatási Bíróság azt az ítéletet hozta, hogy nem engedélyezi a beruházást, környezetvédelmi aggályok miatt.

Mintegy tíz éve tervezi a bécsi repülőtér üzemeltetője a beruházást: a 3680 méter hosszú, 11R/29L irányú harmadik pálya párhuzamosan, 2,4 kilométer távolságra volna a terminálok előtt húzódó (és a Dunával, illetve a Bécsbe tartó magyaroknak is ismerős autópályával szintén párhuzamos) futópályával.

Hirdetés

Jelentős gurulóúthálózat kötné össze az új betoncsíkot a forgalmi előterekkel. A műholdképekbe illesztett rajz szerint talán kissé bonyolultak is volnának a másik meglévő pályát metsző és megkerülő utak.

A reptér jelenlegi, ferde T betű formában elhelyezkedő két futópályája ugyanis bár fizikailag nem metszi egymást, közelségük miatt a kapacitásuk – az üzemeltető érvelése szerint – nem kettőnek számít, hanem csak 1,6-nek.

A bíróság a hírek szerint minden körülményt megvizsgált a várhatóan létrejövő új munkahelyektől a repülésbiztonsági kérdésekig, utóbbiak a növekvő forgalom és a jelenlegi futópályarendszer korlátai miatt merülnek fel. Azonban úgy döntött, hogy a környezetvédelmi hatások felülírják ezeket: a növekvő szén-dioxid kibocsátás okozta kár nagyobb volna, mint a harmadik pálya nyújtotta előny.

A testület álláspontja szerint az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére hozott szigorú osztrák vállalások miatt a reptér hiába igyekszik napkollektorokkal, vagy elektromos járművekkel visszafogni a kibocsátását, ez nem lesz elég. A harmadik futópálya okozta többletforgalom pedig még rontana is ezen.

Szakértők mérföldkőnek nevezték a portálnak nyilatkozva, hogy egy bíróság környezetvédelmi indokolást fogalmaz meg. A hírek szerint a reptérüzemeltető kitart a terve mellett, és fellebbez a döntés ellen.

Ilyen lett volna a három futópályás bécsi repülőtér az üzemeltető tervei szerint. (Forrás: Vienna Airport) | © AIRportal.hu

Ilyen lett volna a három futópályás bécsi repülőtér az üzemeltető tervei szerint. (Forrás: Vienna Airport)

Hirdetés