Visszadobta a labdát annak a 12 tagállamnak az Európai Bizottság, amelyek azt javasolták, hogy a törölt járatok árát ne kelljen pénzben visszafizetni az utasoknak, hanem legyen elég utalvány formájában jóváírni az összeget.

Az Európai Bizottság (EB) ajánlása szerint a légitársaságoknak és utazásszervezőknek meg kell próbálnia vonzóbbá tenni az utalvány formájában történő visszatérítést, például azzal, hogy

  • legalább 12 hónapig legyenek felhasználhatók, és a szolgáltatók ösztönözhetik az utasokat magasabb összeg jóváírásával arra, hogy ezt válasszák;
  • az állami vagy magánszektor részéről állítsanak az utalványok mögé megfelelő biztosítékot arra az esetre, ha az adott légitársaság vagy utazásszervező időközben csődbe menne, fizetésképtelenné válna;
  • amennyiben elérhető, az utalványoknak az eredeti foglalással megegyező utazási feltételeket kell biztosítaniuk, tehát nem lehetne gyengébb szolgáltatást kínálni vele, vagy ráfizettetni ugyanazért az útért: például, ha az adott útvonalon közben megdrágulnak a jegyek, szigorodnak a poggyászszabályok vagy fizetőssé válik a fedélzeti ellátás, az utast akkor is az eredeti áron és feltételek szerint kellene szállítani;
  • az utalványok legyenek szélesebb körben felhasználhatók, tehát nemcsak az adott légitársaságnál, hanem csoport esetén a teljes hálózaton, illetve az utasoknak legyen lehetősége plusz költség nélkül másnak átadni;
  • ha az utas végül nem használja fel az utalványt, akkor se vesszen el a pénze, hanem a lejáratot követően 14 nappal kapja vissza a pénzét;
  • valamint az egy évnél hosszabb lejáratú utalványok esetén az utas a kiállítástól számított 12 hónapig dönthessen úgy, hogy mégis inkább készpénzben kéri a visszatérítést.

Az Európai Bizottság viszont nem függeszti fel azokat a szabályokat, miszerint a törölt légijáratok teljes árát 7 napon belül készpénzben vissza kell adni az utasnak, ha az utalványt nem fogadja el.

Fotó: AIRportal.hu

Az EB ajánlása felhívja arra is a figyelmet, hogy a turisztikai és a (légi)szállítási értéklánc minden szereplője jóhiszeműen működjön együtt a járvány okozta veszteségek egymás közötti méltányos megosztásában.

A testület a fogyasztóvédelmi szervezeteket arra kéri, hogy az utalványok elfogadására ösztönözzék az utasokat a készpénz-visszatérítéssel szemben, ezzel segítve a légitársaságok és az utazásszervezők talpon maradását.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A döntés tehát marad az utas kezében, az ezzel kapcsolatos jogszabályokat nem módosítják.

Az Európai Bizottság március végi állásfoglalása ellenére a légitársaságok az elmúlt időszakban változatos módokon próbáltak kibújni a visszafizetések alól, például az utalványon túl nem kínáltak fel más opciót az utasoknak az online felületeken vagy a járattörlésről küldött levelekben, illetve esetleg automatikussá tették a jóváírást. Eközben a pénzvisszatérítés ügyintézését megnehezítették, a nehezen elérhető, esetleg emelt díjas számon működő telefonos ügyfélszolgálatra terelték, vagy egyszerűen azt közölték, hogy majd csak hónapok múlva fizetnek, mert az ügyintézőik otthonról dolgoznak.

Amint korábban megírtuk, április végén tizenkét EU tagország kérte az Európai Bizottságtól, hogy ideiglenesen engedélyezze: a légitársaságoknak elég legyen csak utalványt adniuk a törölt járatok utasainak, a viteldíj pénzbeni visszatérítése helyett.