A német Wingcopter lesz az első jelentős beszállító a United Parcell Service (UPS) expressz csomagküldő vállalat szállítódrón-flottájához, a partnerség révén új típusok is születhetnek. A cég gyártmányát kísérleti jelleggel alkalmaznák elzárt térségekben, a kihívást a lakott terület feletti repülés jelentheti.
Az amerikai postacég többféle pilóta nélküli géppel (UAV, Unmanned Air Vechile) végzett tesztrepülések után tavaly kapott engedélyt az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) drónos üzemelésre. A feladatra nemrég UPS Flight Forward (UPSFF) néven meg is alakult a leányvállalat, amely Észak-Karolinában, még ugyancsak kísérleti jelleggel, de már kereskedelmi tevékenységként kisebb orvosi eszközöket és mintákat szállít.
A UPSFF és a Wingcopter partnerségének célja, hogy amerikai tanúsítást szerezzen a már létező drónnak, ezt követően pedig közösen újabbakat fejlesszenek ki.
A két cég együttes közleményében az is olvasható, hogy a német vállalat saját márkanevén forgalmazott, nagy teherbírású, autonóm repülésre is képes pilótanélküli eszközét Afrikában már több elzárt térségben is tesztelték orvosi felszerelések vagy kisebb életmentő küldemények szállításával.
E dróntípus különlegessége, hogy szárnyakkal is rendelkezik, függőlegesen képes fel és leszállni, de a rotorokat a levegőben vízszintes helyzetbe állítva a hagyományos repülőgépekhez hasonlóan manőverezhető. Ennek köszönhetően a hagyományos többmotoros UAV-oknál sokkal gyorsabban képes mozogni, a teherbírása és hatótávolsága is jóval nagyobb, mint a UPSFF jelenlegi drónjainak, így más területen is alkalmazhatók.
Az Egyesült Államokban azonban a drónokra lakott területek felett érvényes, szigorú biztonsági előírások szerinti üzemelés jelenthet kihívást. Nem lesz könnyű a UPS számára, hogy a sűrűn lakott, magas épületekkel teli városi környezetben alkalmazza ezt a kiszállítási módot, pedig a széleskörű bevetéséhez ez elengedhetetlen lenne.
Egyébként az eddigi tesztek szerint a rossz időjárási körülmények közötti repülés nem okoz problémát a Wingcopternek, az Északi-tenger felett már sor került ilyenre. Az autonóm módon, előre programozott útvonalon teljesített repülés biztonsági funkciói is megbízhatóan működnek a tapasztalatok szerint, és az irányítók akár közvetlen vizuális kontaktus nélkül (BVLOS) is jól tudják irányítani a repülést.
Mint arról beszámoltunk, hasonló, de saját fejlesztésű konstrukcióban gondolkodik a Google is, amelynek Project Wing nevű cége szintén 2019-ben kapott engedélyt a kereskedelmi forgalomban való tesztelésre.