Az országot sújtó szankciók ellenére is profitot termel az Iran Air, amely új nemzetközi útvonalak megnyitását és a menetrend sűrítését is tervezi, többek közt az Európából kitiltott Mahan Air járatainak pótlására.

Manapság nem számít igazán kedvelt turistacélpontnak Irán, leginkább csak a kalandvágyó utazók vagy az ott élő külföldi állampolgárok, a szankciók ellenére néhány üzleti utazó, vagy a külföldön élő irániak repülnek az országba, mégis, a beutazók számának növekedésével együtt a nemzeti légitársaság profitot tudott termelni a most véget ért üzleti évében.

A közlekedési miniszter nemrég bejelentette, hogy az Iran Air a 2018-2019-es pénzügyi évben 410 milliárd riál (3,6 millió USA-dollár) üzemi nyereséget termelt.

Az Iran Air Airbus A300-asa Budapesten, máig ez a típus a főszereplő a nemzetközi járathálózaton (Fotó: AIRportal.hu)

Sahram Adamnezsád szerint a légitársaság tevékenysége több ponton javult, ami kedvezőbb pénzügyi mutatókat eredményezett, mint az elmúlt években. Nőtt például az eladott jegyek száma, sok területen javult a hatékonyság, és sikerült végigvinni egy költségcsökkentési programot is – írta meg az iráni, angol nyelvű Financial Tribune..

Ezzel egyetlen év alatt, a 2017-2018-as üzleti évben produkált 2260 milliárd riálos (közel 20 millió dolláros) mínuszból sikerült pluszba fordítani az adózás előtti üzemi eredményt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ehhez persze nem titkoltan szükség volt az országba utazók számának jelentős emelkedésére is, az eddigi adatok alapján úgy tűnik, folytatódik a 2017-2018-ban megindult növekedés, annak ellenére, hogy ismét nemzetközi szankciók vannak érvényben Irán ellen, főként az atomprogramja miatt.

Amíg két évvel ezelőtt csak négymillióan látogattak Iránba, tavaly már közel 4,8 millióan, 2019-ben pedig november elejéig ehhez képest is hétszázezerrel többen érkeztek az országba.

Az igények kiszolgálására jelentősen bővíti nemzetközi járathálózatát az Iran Air, de meglévő útvonalakon is megnövelik a kapacitásokat.

Elsőként november elején azonnali hatállyal heti négyről hétre emelték a Teherán és Isztambul közötti járatok számát annak ellenére, hogy az útvonalon a Turkish Airlines is repül.

Európában pedig jobb helyzetbe került az iráni nemzeti légitársaság azzal, hogy a hatóságok biztonsági okokból több Európai Uniós országból, legutóbb december 15-i hatállyal Olaszországból tiltották ki az iráni piac másik nagy szereplőjét, a Mahan Airt.

Erre reagálva, az Olaszországban élő sok iráni keltette igényre hivatkozva az Iran Air december 2-től újraindítja heti kétszer közlekedő Teherán–Róma járatát.

Bár az USA nyomására az ország ellen újra elrendelt nemzetközi szankciók miatt a légitársaság nem tudja átvenni a korábban megrendelt, vadonatúj Airbus- és Boeing-repülőgépeket, mégis jelentős nemzetközi járathálózat-bővítést tervez 2020-ban a jó pénzügyi eredményen felbuzdulva – írta meg az Aviation Iran.

A terv főleg a kelet-ázsiai piacot veszi célkeresztbe, egyebek mellett szeretnének Pekingbe, Kuala Lumpurba, Szöulba és Bangkokba is járatot nyitni, illetve egyetlen új európai célállomásként Madridba. Ezzel az utolsó fehér folt, Dél-nyugat-Európa sem hiányozna többé a cég útvonal-hálózatából, minden fontosabb régiót kiszolgálna az Iran Air. Magyarországhoz legközelebb egyébként Bécsben lehet találkozni a légitársaság gépeivel.

Az iráni Mahan Air Airbus A340-600-as repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu)