A Spanair ügye komoly figyelmet érdemel, mivel kísérteties párhuzamok fedezhetők fel a hasonlóan nehéz sorban lévő Malév tekintetében: veszteséges működés, brüsszeli vizsgálatot, majd bírságot maga után vonó állami támogatások sora, bizonytalan befektetői érdeklődés, majd végül csőd.
Beszüntette működését a barcelonai székhelyű Spanair, miután kiapadtak pénzügyi forrásai és a tavaly év elején még potenciális befektetőként jelentkező Qatar Airways is elállt vásárlási szándékától – adta hírül az Air Transport World internetes kiadása.
Pénzügyi nehézségek következtében 2012. január 28-tól beszüntette működését a barcelónai székhelyű Spanair légitársaság. A légitársaság honlapján található közleményben azt tanácsolják foglalással rendelkező ügyfeleiknek, hogy lépjenek kapcsolatba bankkártya szolgáltatójukkal, biztósító társaságukkal, vagy utazási irodájukkal. A Spanair január 27-i közleménye szerint ” a rendkívüli körülmények következtében minden járatukat törlik”.
A Spanair azért kényszerült működésének beszüntetésére, mert a működéshez szükséges anyagi forrásai kiapadtak: a katalán kormányzat nem nyújt további támogatást és a befektetőként érdeklődő Qatar Airways-szel is végleg megszakadtak a tárgyalások.
A Flightglobal kérdésére a Spanairrel folytatott tárgyalásokkal kapcsolatban úgy válaszolt a Qatar Airways vezérigazgatója, hogy „nem vagyunk, olyan sietősek, hogy bármilyen beteg légitársaságot megvegyünk Európában”. Akbar Al Baker azt is hozzátette, hogy olyan partnert kívánnak kiválasztani, akivel mindkettejük erősebbé válhat.
Utoljára 2010 őszén járt Ferihegyen Spanair gép (Fotó: Csemniczky Kristóf / Jetphotos.net)
A Spanair 2011 januárjában sodródott finanszírozási vészhelyzetbe, amikor is a fennmaradás érdekében a katalán kormány 10.5 millió eurós kölcsönt nyújtott a légitársaság számára, de további, a működéshez nélkülözhetetlenné vált források és a remélt befektetők hiányában végül beszüntetni kényszerült működését és csődöt jelentett.
Spanyolország harmadik legnagyobb légitársaságaként működő Spanair 1986-ban jött létre, 2009-ig a Scandinavian Airlines leányvállalataként működött. A története során döntően kis-és középhatótávú flottát üzemeltető légitársaság 2003-tól a Star Alliance légiszövetség tagja is volt.
A Scandinavian Airlines nyilatkozatában úgy tájékoztatta a közvéleményt, hogy bár 2009-ben értékesítette legtöbb Spanairben lévő tulajdonát, még így is mintegy 1.8 milliárd svéd koronás kintlévősége volt a most csődbe ment cégben.
Működésének beszüntetése napján összesen 29 repülőgépet és csaknem 3200 alkalmazottat számlált a Spanair.
Spanyol lapok a Spanair csődjéről
Hónapok óta keresett befektetőt a kormányzat a barcelónai székhelyű Spanair légitársaságba, de a tárgyalások végleg elbuktak és a légitársaság finanszírozhatatlanná vált – írja a spanyol Expansión gazdasági hírportál.
A katalán kormányzat és néhány üzletember erőfeszítései, amellyel ellenfelet kívántak állítani az Iberiának, az ország elsőszámú légitársaságának és, hogy a barcelónai repülőteret egy nemzetközi központtá tegyék most véget értek. A Qatar Airways-szel folytatott tárgyalások megszakadását és a kormányzat döntését követően, amely értelmében nem folyosítanak további támogatásokat a légitársaság helyzete véglelg ellehetetlenült és a vezetőség csődöt jelentett.
Mielőtt a légitársaság vezetősége bejelentette volna a működés beszüntetését a részvényesek egy válságtanácskozást hívtak össze, hogy döntést hozzanak a Spanair sorsáról. A tanácskozáson arról kellett döntést hozni, hogy a több ezer alkalmazottal bíró vállalatot valahogy életben tartsák-e, vagy a sorozatos pénzügyi nehézségektől súlytott céget végleg hagyják veszni. Spanyol lapértesülések szerint a vezetőség 5 millió euróban határozta meg azt az összeget, amelynek hétfőre rendelkezésre kellene állnia a működés folytatásához. A részvényesek azonban elutasították az értelmetlen mentőakciót.
Betonon veszteglő Spanair gépek Barcelonában (Fotó: Javier González / Jetphotos.net)
Brüsszeli félelmek – Párhuzam a Malévvel
A Spanair 2009 óta van a katalán állam, illetőleg üzletemberek tulajdonában, ezidő alatt mintegy 130 millió eurós állami támogatást kapott a légitársaság. Csak a legutóbbi üzleti évben a kormány és Barcelona városa 91.5 millió eurót folyósított a légitársaság számára, amiről már előre tudható volt, hogy soha nem lesz képes azt visszafizetni.
A folyamatos állami támogatások egyre csak borzolták a konkurensek kedélyeit és a vállalatnak a nemzeti légitársaság, az Iberia össztűzével is szembe kellett néznie. Az európai diszkontlégitársaságok szövetségét alkotó ELFAA is vizsgálatot sürgetett az állami támogatások ügyében.
Brüsszel is tudomásul vette ezeket a panaszokat és az elmúlt hónapokban szorosabbra húzta a hurkot az ágazatban. A spanyol lapok sorra említik és példaként hozzák a magyar nemzeti légitársaság ügyét. Miután az Európai Bizottság a Malévet 200 millió euró állami támogatás visszafizetésére kötelezte a spanyol Spanair ügyével kapcsolatban is vizsgálatot indítottak.
Feltételezések szerint a Qatar Airwayst, mint korábbi potenciális befektető színrelépését épp a szinte biztosra vehető bírság ténye riasztotta el a Spanair tulajdonrész vásárlástól. A pénteki válságtancsákozásról kiszivárgott információk szerint Ferran Soriano, a Spanair vezérigazgatója volt az egyetlen, aki még bízott benne, hogy a katariak elutasítása után is sikerülhet vevőt találni a cégre. Azonban mind a német Lufthansa, mind a török Turkish Airlines és a kínai HNA Csoport is elutasította az üzleti partnerség lehetőségét. Az El País információi szerint még a Singapore Airlines-szal és a kolumbiai Aviancával is folytak tárgyalások azonban ezek mind eredménytelenül zárultak.
Forrás: Air Transport World, Flightglobal.com, Expansion.com, Elpais.es (2012. január 27-29.)