A Spanair ügye komoly figyelmet érdemel, mivel kísérteties párhuzamok fedezhetők fel a hasonlóan nehéz sorban lévő Malév tekintetében: veszteséges működés, brüsszeli vizsgálatot, majd bírságot maga után vonó állami támogatások sora, bizonytalan befektetői érdeklődés, majd végül csőd.

Beszüntette működését a barcelonai székhelyű Spanair, miután kiapadtak pénzügyi forrásai és a tavaly év elején még potenciális befektetőként jelentkező Qatar Airways is elállt vásárlási szándékától – adta hírül az Air Transport World internetes kiadása.

Pénzügyi nehézségek következtében 2012. január 28-tól beszüntette működését a barcelónai székhelyű Spanair légitársaság. A légitársaság honlapján található közleményben azt tanácsolják foglalással rendelkező ügyfeleiknek, hogy lépjenek kapcsolatba bankkártya szolgáltatójukkal, biztósító társaságukkal, vagy utazási irodájukkal. A Spanair január 27-i közleménye szerint ” a rendkívüli körülmények következtében minden járatukat törlik”.

A Spanair azért kényszerült működésének beszüntetésére, mert a működéshez szükséges anyagi forrásai kiapadtak: a katalán kormányzat nem nyújt további támogatást és a befektetőként érdeklődő Qatar Airways-szel is végleg megszakadtak a tárgyalások.

A Flightglobal kérdésére a Spanairrel folytatott tárgyalásokkal kapcsolatban úgy válaszolt a Qatar Airways vezérigazgatója, hogy „nem vagyunk, olyan sietősek, hogy bármilyen beteg légitársaságot megvegyünk Európában”. Akbar Al Baker azt is hozzátette, hogy olyan partnert kívánnak kiválasztani, akivel mindkettejük erősebbé válhat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.


Utoljára 2010 őszén járt Ferihegyen Spanair gép (Fotó: Csemniczky Kristóf / Jetphotos.net)

A Spanair 2011 januárjában sodródott finanszírozási vészhelyzetbe, amikor is a fennmaradás érdekében a katalán kormány 10.5 millió eurós kölcsönt nyújtott a légitársaság számára, de további, a működéshez nélkülözhetetlenné vált források és a remélt befektetők hiányában végül beszüntetni kényszerült működését és csődöt jelentett.

Spanyolország harmadik legnagyobb légitársaságaként működő Spanair 1986-ban jött létre, 2009-ig a Scandinavian Airlines leányvállalataként működött. A története során döntően kis-és középhatótávú flottát üzemeltető légitársaság 2003-tól a Star Alliance légiszövetség tagja is volt.

A Scandinavian Airlines nyilatkozatában úgy tájékoztatta a közvéleményt, hogy bár 2009-ben értékesítette legtöbb Spanairben lévő tulajdonát, még így is mintegy 1.8 milliárd svéd koronás kintlévősége volt a most csődbe ment cégben.

Működésének beszüntetése napján összesen 29 repülőgépet és csaknem 3200 alkalmazottat számlált a Spanair.

Spanyol lapok a Spanair csődjéről

Hónapok óta keresett befektetőt a kormányzat a barcelónai székhelyű Spanair légitársaságba, de a tárgyalások végleg elbuktak és a légitársaság finanszírozhatatlanná vált – írja a spanyol Expansión gazdasági hírportál.

A katalán kormányzat és néhány üzletember erőfeszítései, amellyel ellenfelet kívántak állítani az Iberiának, az ország elsőszámú légitársaságának és, hogy a barcelónai repülőteret egy nemzetközi központtá tegyék most véget értek. A Qatar Airways-szel folytatott tárgyalások megszakadását és a kormányzat döntését követően, amely értelmében nem folyosítanak további támogatásokat a légitársaság helyzete véglelg ellehetetlenült és a vezetőség csődöt jelentett.

Mielőtt a légitársaság vezetősége bejelentette volna a működés beszüntetését a részvényesek egy válságtanácskozást hívtak össze, hogy döntést hozzanak a Spanair sorsáról. A tanácskozáson arról kellett döntést hozni, hogy a több ezer alkalmazottal bíró vállalatot valahogy életben tartsák-e, vagy a sorozatos pénzügyi nehézségektől súlytott céget végleg hagyják veszni. Spanyol lapértesülések szerint a vezetőség 5 millió euróban határozta meg azt az összeget, amelynek hétfőre rendelkezésre kellene állnia a működés folytatásához. A részvényesek azonban elutasították az értelmetlen mentőakciót.


Betonon veszteglő Spanair gépek Barcelonában (Fotó: Javier González / Jetphotos.net)

Brüsszeli félelmek – Párhuzam a Malévvel

A Spanair 2009 óta van a katalán állam, illetőleg üzletemberek tulajdonában, ezidő alatt mintegy 130 millió eurós állami támogatást kapott a légitársaság. Csak a legutóbbi üzleti évben a kormány és Barcelona városa 91.5 millió eurót folyósított a légitársaság számára, amiről már előre tudható volt, hogy soha nem lesz képes azt visszafizetni.

A folyamatos állami támogatások egyre csak borzolták a konkurensek kedélyeit és a vállalatnak a nemzeti légitársaság, az Iberia össztűzével is szembe kellett néznie. Az európai diszkontlégitársaságok szövetségét alkotó ELFAA is vizsgálatot sürgetett az állami támogatások ügyében.

Brüsszel is tudomásul vette ezeket a panaszokat és az elmúlt hónapokban szorosabbra húzta a hurkot az ágazatban. A spanyol lapok sorra említik és példaként hozzák a magyar nemzeti légitársaság ügyét. Miután az Európai Bizottság a Malévet 200 millió euró állami támogatás visszafizetésére kötelezte a spanyol Spanair ügyével kapcsolatban is vizsgálatot indítottak.

Feltételezések szerint a Qatar Airwayst, mint korábbi potenciális befektető színrelépését épp a szinte biztosra vehető bírság ténye riasztotta el a Spanair tulajdonrész vásárlástól. A pénteki válságtancsákozásról kiszivárgott információk szerint Ferran Soriano, a Spanair vezérigazgatója volt az egyetlen, aki még bízott benne, hogy a katariak elutasítása után is sikerülhet vevőt találni a cégre. Azonban mind a német Lufthansa, mind a török Turkish Airlines és a kínai HNA Csoport is elutasította az üzleti partnerség lehetőségét. Az El País információi szerint még a Singapore Airlines-szal és a kolumbiai Aviancával is folytak tárgyalások azonban ezek mind eredménytelenül zárultak.

Forrás: Air Transport World, Flightglobal.com, Expansion.com, Elpais.es (2012. január 27-29.)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!