Sürgősségi, azonnali hatállyal életbe lépő légialkalmassági direktívát adott ki az Európai Repülésbiztonsági Hivatal (EASA) az AS-350-B3E típusú helikopterek hajtóművére, a kevés repült órával rendelkező példányokat át kell vizsgálni.

Minden, 300 repült óránál kevesebbet a levegőben töltött, Safran Arriel 2D típusú hajtóművel felszerelt AS-350-B3E és Eurocopter EC-130T2 típusú helikoptert át kell vizsgálni – írja elő az EASA nemrég kiadott direktívája.

Az európai hivatal a nemrég Norvégiában, egy AS-350-B3E helikopterrel történt baleset nyomán írja elő a rendkívüli felülvizsgálatot minden üzemeltetőnek – erről elsőként a Reuters hírügynökség számolt be.

Norvég bejegyzésű, potenciálisan érintett AS-350B3E (Forrás: Alan Wilson – Flickr)

A hat ember életét követelő balesetben érintett forgószárnyas mindössze 73 órát töltött a levegőben, így még szinte újnak számított, ezért is különösen aggasztó az eset, hiába üzemelt évek óta nagyobb problémáktól mentesen az Airbus egyhajtóműves típuscsaládja.

Bár a baleset pontos oka egyelőre nem ismert, és a műszaki kivizsgálás is még folyamatban van, az már gyanítható, hogy hajtómű és a főrotor közti erőátviteli rendszerben keletkezett a hiba.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az üzemeltetési háttértámogatást biztosító Airbus Helicopters ezért elővigyázatosságból kérte az üzemeltetőket a kiadott utasítások alapján történő átvizsgálásra, ezt emelték most hatósági szintre, kötelezővé téve azt.

Az AS-350-esekkel nagy százalékban megegyezik az EC-130T2 vagy H125 néven is forgalmazott, továbbfejlesztett változat, de ezek esetében csak a közelmúltban gyártott, vagy igen keveset repült példányokat kell átvizsgálni.

Az EASA-direktíva – amennyiben más hatóságok is átveszik – globálisan mintegy 400 helikoptert érint, amelyek csak az átvizsgálások után emelkedhetnek ismét a levegőbe.

Amennyiben az ellenőrzést elvégző szerelők rendellenességet tapasztalnak a megjelölt alkatrészeken, azt jelenteniük kell az Airbus Helicoptersnek, amely ezek jellegétől függően egyedileg határozza meg a szükséges korrekciókat.

A Magyar Honvédségnél hadrendben álló, 101 és 102 oldalszámot viselő AS-350B Ecureuil II helikopterek nem érintettek, egyrészt más alváltozatok, másrészt repült óráik száma is lényegesen több, mint 300.

Illusztráció, a magyar AS-350-esek nem érintettek az ügyben (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)