Tavaly több mint a felével növekedett a kapacitás a transzatlanti piacon, a jegyárak átlagban 9 százalékot csökkentek. A hagyományos, nagy hálózatos légitársaságok, mint a Lufthansa, az IAG-holding tagjai, mérséklésbe kezdtek, az egyetlen jelentős fapados e téren, a Norwegian viszont szolidan árat emelt.

Európa és Amerika között évek óta jelentős mértékben növekedik a felkínált ülőhelyek száma, a jegyárak pedig átlagban egyre csökkennek – írja az anna.aero, amely egy elemzőcéggel közösen vizsgálta meg a helyzetet. A nagy, hagyományos, hálózatos cégeket-csoportokat és az e piacon legjelentősebb Norwegian árait vetették össze.

Tavaly már 8,6 millió oda-vissza ülőhelyet kínáltak a légitársaságok a transzatlanti járatokon, ez 66 százalékkal több, mint 2017-ben.

Távolabb tekintve az időben érdekes, hogy 2013-ban még csak 124 000 ülés állt rendelkezésre Európa és Amerika között.

A hálózatosok közül eddig is az Aer Lingus volt a legolcsóbb (Forrás: Aer Lingus)

Az egyes országokat vizsgálva a legnagyobbat Spanyolország ugrott: a 2017-es állapothoz képest 2018-ra 244 százalékkal (!) bővült a kapacitás, Németországban pedig 143 százalékkal több ülőhely állt rendelkezésre.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A férőhelyek növekedése miatt a nagy, hálózatos cégek, az IAG-tag British Airways, Aer Lingus és Iberia, valamint a Lufthansa, az Air France és a KLM is csökkentette jegyárait, nem kis részben a markánsan járathálózatot bővítő diszkont Norwegian miatt.

Az összesített átlagos jegyár 2017-ben 491,13 euró volt, ez 9,1 százalékot csökkent 2018-ban, és 446,32 euróra jött ki.

A mérséklésben éllovas két cég, a fentiek tükrében nem meglepő módon a Lufthansa és az Iberia volt: előbbinek egyébként is a legmagasabbak is voltak az átlagos jegyárai. A német légitársaság tavaly az előző évhez képest 17 százalékkal kért kevesebbet egy helyért. Így most már „csak” 13 százalékkal kerül többe egy jegy náluk az összesített átlaghoz képest.

A második helyezett Iberia 13 százalékkal csökkentette a transzatlanti jegyárait.

A rangsorban hátul végzett a KLM 2,5 százalékos, valamint az Aer Lingus 2,6 százalékos mérsékléssel, de utóbbinál a vizsgált hagyományos versenytársak közül egyébként is a legalacsonyabbak voltak az árak.

Forrás: Gatwick Airport

A Norwegian a többiek árcsökkentései közepette viszont emelést hajtott végre: míg 2017-ben átlagban 255,42 euró volt náluk egy jegy, 2018-ban 264,53 euróra nőtt.

Ennek megfelelően javuló jövedelmezőségről, növekvő árbevételekről is beszámolt a norvég fapados, amely azonban még ennek ellenére is veszteségekkel küzd.

Korábban, mint arról beszámoltunk, a The Economist hosszabb távon is vizsgálta a folyamatot, egyes útvonalakon az ő vizsgálataik szerint 50 százalékos áresés is előfordult.