Július elsejétől, hosszú szakmai viták és egyeztetések után életbe lép az Európai Unió pilóta nélküli repülőeszközökre (Unmanned Air Vechile – UAV) vonatkozó szabályozása, amely jelentős változásokat hoz.
A szabályozás célja az, hogy az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) égisze alatt keretet nyújtson a tagállamoknak a drónok szabályozását illetően, de több ponton is mozgásteret hagy a tagállamoknak – hangzott el a Légtér.hu napokban megrendezett, tematikus webinarján.
A szabályozás széles tömegeket érint, mert immáron jogszabályi szinten is figyelembe veszi a szabadidős céllal drónt használókat, és ehhez ésszerű feltételeket ír elő, szemben a mostani, a felhasználók számára nehézkesen alkalmazható szabályozásokkal.
A legfontosabb változás, hogy a kedvtelésből drónt használók számára a gyakorlatban is betarthatók lesznek az előírások.
Megjelenik az UAV-ok kategóriákba sorolása is. Ezeken belül az egyes alkategóriákhoz, illetve műveleti típusokhoz (például vadkár felmérése) rendeltek követelményeket, elvárt képesítéseket.
Az ésszerű alapokat jól jellemzi, hogy a hobbiból repülő pilóták egy részét nem kötelezik gyakorlati vizsgára.
Például 900 grammos, vagy annál kisebb maximális felszállótömegű gépeket látótávolságon belül, maximum 120 méterre a földfelszíntől és kerülve az emberek feletti repülést a gép regisztrálása és online teszt kitöltése után szabályszerűen lehet majd használni. Ez az Open A1 kategória (amelyben nem szerepelnek a 250 grammnál könnyebb, játéknak minősülő gépek).
Az A2 és A3 kategóriák a nagyobb drónokkal való repülést fedik le. A súlyhatár ezeknél 4, illetve 25 kilogramm. Az A2 kategória esetén a távpilótának nyilatkozatot kell tennie arról, hogy rendelkezik a megfelelő gyakorlati ismeretekkel a repüléshez.
Ennél is több követelményt támaszt, de a felhasználás körét ugyanakkor kiszélesíti a „Specific – B” kategória, amelynél bár 25 kilogrammos súlyhatár mellett, de már látótávolságon kívül is lehet repülni.
A „Certified – C” kategóriában már sem a súlyhatár, sem a maximális repülési magasság nincs megkötve, cserébe az üzemeltető szervezetnek, a távpilótának és az UAV-nak is tanúsítással, típusvizsgával kell rendelkeznie, és eseti légteret szükséges igényelnie. Utóbbi részletszabályozás valószínűleg csak ideiglenes, a későbbiekben változhat.
A szabályozások betartását nagyban segíti a HungaroControl Mydronespace alkalmazásának kötelező használata, amely jelzi a műveleti korlátozásokat az ország egész területén, amelyeket minden légtér felhasználó drónpilótának figyelembe kell venni. Ezzel együtt az UAV-ok más légijárművektől való elkülönítése minden esetben a távpilóta felelőssége lesz.
Az még kérdéses, mit fog tartalmazni a magyarországi kiegészítő szabályozás, ami a végleges kereteket határozza meg.