Légiközlekedési megállapodás született az Egyesült Arab Emírségek és Magyarország között, amellyel megteremtődtek a feltételei korlátozások nélküli közvetlen légi járat indításának a két ország között. Jelenleg egyetlen légitársaság, a csak low-cost szolgáltatást kínáló Wizz Air közlekedik Budapest és Dubai között, de az egyezmény létrejöttével még inkább kinyílt a lehetősége, hogy az Emirates, vagy akár az Etihad Airways is repüljön a magyar fővárosba.

Nyitott égbolt megállapodás született az Egyesült Arab Emírségek és Magyarország között. Az egyezmény aláírására egy hete, az Abu Dhabi légi szalonon került sor, ahol magyar oldalról Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elnöke, az Emírségek részéről pedig Saif Al Mohammed Al Suwaidi, az ottani légiközlekedési hatóság igazgatója látta el kézjegyével a szerződést.

Az egyezmény lehetővé teszi, hogy a két ország között restrikciók nélkül üzemeltethessenek légitársaságok járatot, ami azt jelenti, hogy akár az összes Emírségekben működő társaság megindulhat Budapestre, amennyiben szándékaik úgy kívánják, és Magyarországról is adott a lehetőség további járatok nyitására, de persze nyilvánvaló, a szerződés szándékában elsősorban az emírségek légicégeinek idecsábítása áll.

Magyarországról tavaly október 27-e óta egyetlen légitársaság, a Wizz Air működtet járatokat a Budapest – Liszt Ferenc repülőtér és Dubai között. A Wizz 180 személyes Airbus A320-asai a nemrég átadott World Central repülőtérre közlekednek a hét négy napján.

Hagyományos, full service modellben működő légitársaság azonban nem repül a két ország között. Egy esetleges járatnyitásra ezen a pilléren két esélyes légitársaság van, a zászlóvivőként működő, Etihad Airways, amely a fővárosból, Abu Dhabiból közlekedik, valamint a dubai központú Emirates, amelyek számára most, a jogi alapok megteremtésével lényegében tálcán kínált a lehetőség a járatnyitásra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Lévén, hogy a Wizz Air repül az országba és Magyarországnak nincs nemzeti légitársasága, magyar oldalról aligha jöhet szóba más légitársaság. A Wizz egyébként az Emírségek légiközlekedési hatóságától kapott engedély birtokában kezdhette meg járatainak üzemeltetését tavaly ősszel.

Akarnak-e Budapestre repülni az Emírségek nagy légitársaságai?

Budapest fontos régiós központ a kelet-közép-európai térségben, a Perzsa-öböl menti nagy légitársaságok közül pedig van is egy, a Qatar Airways, amely rendszeresen, a hét minden napján közlekedik ide Dohából – értékes keleti irányú átszállási lehetőségeket kínálva Ázsia egésze, valamint Ausztrália felé.

A Qatar Airways 2011-ben, kelet-európai expanziója jegyében nyitott járatot Budapestre, megelőzve az Arab Emírségek két nagy légitársaságát, és lényegében rátéve a kezét arra az átszálló forgalomra, amelyet innen azon a térségen keresztül lehet bonyolítani.

A Wizz tavalyi nyitásával azoknak a turistáknak, akik Dubaiba szeretnének látogatni adottá vált a lehetőség az ország felkeresésére, igaz csak diszkont kiszolgálásban. Az Emirates viszont itt van a környéken, alig 250 km távolságra Bécsben, ahonnan rendszeresen közlekednek, és van egy magyarországi megbízottjuk is, amely ellátja a jegyértékesítést, valamint igény esetén az utazások szervezését. Azok a magyarországi utasok tehát, akik magasabb szintű ellátást igényelnek a Wizznél egyszerűen kiautóznak Bécsbe, ahol máris felszállhatnak az Emirates Boeing 777-esére. A társaság jelen van továbbá Kijevben, Varsóban és, ami a budapesti repülőtér szemszögéből talán a legfájóbb, Prágában is.

Állítólag a magyar tárgyalófél korábbi személyes egyeztetések során szándéknyilvánítást kapott rá, hogy lehet légijárat Budapestre, de ezek vélhetően inkább csak az üzleti diplomácia mérlegelési kategóriáját merítik ki a szóban forgó légitársaságok részéről.

Az Emirates tavaly novemberben az AIRportal.hu megkeresésére is közölte, udvarias formulába öntve, hogy Budapest stratégiai érdeklődésük középpontjában álló város, de egyelőre nem készülnek járatot indítani ide. Az Etihad Airways egyre világosabb üzletpolitikája pedig, miszerint több európai légitársaságba is részesedést szerzett, nem teszi valószínűvé, hogy Budapestre nyitnának közvetlen járatot, hisz ott az Air Berlin, amely nem mellesleg reklámozza is a vonalat, és rövidesen, március 30-tól Belgrádon keresztül az új Air Serbia is, amelyek átszállással ugyan, de elérhetővé teszik Abu Dhabit.

A low-cost flyDubai előzőleg szintén jelezte, nem készül Budapestre, s mióta a Wizznek van szolgáltatása, a magyar piac méretéből adódóan nem is lenne szükséges még egy hasonló modellben működő fuvarozó jelenléte.

Mindezek alapján tehát látható, hogy az esélyek latolgatásában, jelenlegi ismeretek szerint leginkább az Emirates lehet az, amely valamikor járatot nyit Budapestre. Le kell szögezni, van létjogosultsága a járatnak, de Bécs közelsége, vonzása egyelőre elég erős ahhoz, hogy kielégítse azt a forgalmat, amely Dubaiba irányul. A turisták és feltétlen szükség esetén, akár az üzletemberek is elférnek a meglévő Wizz-járaton. A legnagyobb tárgyalófelek úgyis magángépen, vagy ahogy eddig is, az osztrák fővároson keresztül érkeznek.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!