Teljesítette legutolsó járatát Oroszország utolsó polgári Tupoljev Tu-154-ese, az Alrosa légitársaság színeiben. A legendássá vált szovjet típus így Észak-Korea kivételével sehol a világon nincs már kereskedelmi forgalomban.
Mint a Flightglobal elsőként beszámolt róla, az RA-85757 lajstromjelű Tupoljev Tu-154M október 28-án, Mirnijből Novoszibirszkbe teljesítette utolsó járatát az Alrosa légitársaságnál, amelynek flottájában 2002 óta szolgált.
Bár a cég szerint a Tu-154M máig az egyik legmegbízhatóbb és leggyorsabb típus, az idő sajnos eljárt felette, ez az 1992-ben gyártott repülőgép is naptári üzemidejének végéhez ért, így az előírások szerint nem repülhet tovább.
A repülőgép első üzemeltetője az Aeroflot volt, majd az Alrosa tizennyolc évig használta, de viszonylag keveset, mindössze 27 500 órát repült vele, ennek is köszönhető a hosszú pályafutása.
Oroszország utolsó Tu-154-esének leállításával már csak Észak-Koreában maradt a szovjet típusból polgári üzemeltetésben, ezen kívül csak katonai és kormányzati szervek használják tovább.
Már évek óta tudni lehetett, hogy közeleg a gép nyugdíjazása, és az elmúlt időszakban már csak heti néhány járatot teljesített azon az útvonalon, ahol utoljára is repült. A Novoszibirszk-Tolmacsevo repülőtér közleménye szerint a járaton 141 utas volt, a Tu-154-es pedig náluk marad, amíg a tulajdonos nem dönt a jövőjéről.
Ugyanitt, de már kiállítva megtalálható az Alrosa egy másik, 2010-es kényszerleszállása miatt híressé vált Tu-154-ese is, az Izhma becenevű repülőgépet már biztosan megőrzik az utókornak.
Andrej Gulov, az Alrosa vezérigazgatója elmondta, a Tu-154-es helyét csöndesebb, olcsóbban üzemeltethető repülőgépek veszik át a flottában, hasonlóan, mint a 2019 májusában kivont Tu-134-es regionális gépek esetében is történt.
Farewell to the era as Russia’s last civil Tu-154 performs its final regular flight. Pilots Alexander Leshkevich & Nikolai Voroshilov safely brought 28 year old Alrosa Airlines RA-85757 plane from Mirny in Yakutia to Novosibirsk #Tu154 pic.twitter.com/Oc4fC8XqVw
— The Siberian Times (@siberian_times) October 28, 2020